Filmové tržby a návštěvnost kin v České republice

Ani Duše zatím nevrátila duši českým kinům

Ani Duše zatím nevrátila duši českým kinům

 7. 6. 2021

Když řekneme, že do kin přišlo o víkendu o polovinu více lidí než minulý, tak to bude vypadat jako zázrak. Ale protože jsme stále v pokoronavirové době a je nouze o zajímavé novinky, prakticky to znamená pouze posun z cca 4 na 6 tisíc diváků. Hezké počasí, tvrdá opatření a zavřená multikina situace nepomáhají.

Nezabralo ani nasazení dvou maximálních pecek, které v rozebrané nabídce byly. Pixarovka Duše, která si to ve vyspělejší části světa namířila o Vánocích rovnou na streamovací službu Disney+, u nás po půl roce od premiéry nasbírala jen zhruba 1.200 diváků. Lépe na tom nebyl ani poslední oscarový vítěz, drama Země nomádů, které je mimochodem také už zhruba dva měsíce na Disney+ v Evropě. Dalši dvě novinky už byly menšího kalibru, horor Napětí či německá drama Léto v Kreuzbergu by zřejmě ani za normálních okolností nepřilákaly více než pár tisícovek, což v přepočtu aktuální bídy znamená jen cca 100 až 200 diváků.

Naopak osvědčily se relativně starší, ale divácky atraktivnější tituly jako Šarlatán, Chlast či Smolný pich, což jen cynickým pohledem potvrzuje, že táhnout jen věci jako sex, alkohol a drogy. Vyloženě nostalgickým výletem je potom speciální uvedení Návratu do budoucnosti, který takto masově naposledy bodoval v kinech skoro před 30 lety. Zbytek poté vyplňují české klasiky minulého léta jako 3Bobule nebo Princezna zakletá v čase.

Situace už se doufejme změní tento čtvrtek s otevřením multikin a také novinkou ve vládních opatření, kde se povoluje prodej občerstvení v kinech.




Na zdraví! První kinovíkend po 8 měsících pauzy vyhrál dánský Chlast

Na zdraví! První kinovíkend po 8 měsících pauzy vyhrál dánský Chlast

 31. 5. 2021

Naposledy když jsme psali o výsledcích návštěvnosti, byl začátek října 2020, žebříčkům vévodila česká komedie Bábovky a mezi novinky patřil třeba dánský film Chlast. Střih o necelých osm měsíců později - první víkend po otevření vede Chlast a Bábovky jsou na třetím místě. Tou nejlepší zprávou je tedy hlavně fakt, že kina jsou konečně od pondělí 21.5. 2021 konečně otevřená. Sice v omezené formě, ale otevřená.

Odvahu vydat se do jednosálových kin našlo za poslední víkend celkem necelých 5 tisíc diváků, což je zhruba o třetinu méně než na začátku loňského května, kdy se kina otevřela po první vlně pandemie. Číslům tentokrát chybí multikina, která kvůli zákazu prodeje občerstvení zatím neotevřely a otevírat nehodlají. Promítání také chybí zajímavější tituly, sice se diváci dočkali hned šesti novinek, ale nakonec si vybrali stejně filmy, které frčely už před uzavřením loni v říjnu - tedy již zmíněny Chlast a české klasiky Bábovky či Šarlatán.

Z novinek si nejlépe vedle předpremiéra rumunského filmu Smolný pich aneb Pitomý porno, každopádně je to vítězství těsně, návštěvnost jednotlivých titulů se nyní pohybuje ve stovkách diváků za víkend a rozdíly mezi nimi jsou v řádu desítek. Za novinky se aktuálně považují hlavně náročnější filmy jako Nadějná mladá žena, Ještě máme čas či Rytíři spravedlnosti.

Na triumfální návrat diváků do kin, jako zažili poslední víkend USA nebo minulý víkend ve Francii, si budeme muset počkat ještě minimálně týden. Ve čtvrtek míří do kin opožděně pixarovka Duše a oscarový vítěz Nomadland, o týden později potom Tiché místo 2, které aktuálně bourá post pandemické rekordy v USA a v polovině června dorazí největší jarní a letní blockbustery jako Godzilla vs Kong, Tom a Jerry, Cruella a úplně nejnovější Rychle a zběsile. Posuzovat vývoj po znovuotevření kin tak budeme moci až po premiérách těchto filmů a také po znovuotevření kin.

Zatím to je tedy takové opatrné našlapování.




Končí tragický rok 2020, propad návštěvnosti je 65%

Končí tragický rok 2020, propad návštěvnosti je 65%

 30. 12. 2020

Pro kinaře končí tragický rok 2020. Kvůli epidemii covidu je postihly hned tři morové rány, které způsobily obrovský úbytek diváků. Z hygienických důvodů musela většina světových kin zavřít v průběhu jara, pak mohla na čas otevřít během léta a s nastupující zimou se opět kinosály zavřely. To přimělo hollywoodské producenty ve velkém odsouvat premiéry těch největších hitů na příští rok, takže i když se kina mohla v létě trochu nadechnout, většinou mohly nabídnout jen menší, starší či národní filmy. A protože výhled do dalšího roku není vůbec radostný, hollywoodská studia začínají silně uvažovat o přesunu svých snímků buď čistě online a nebo v kombinaci uvedení kina + streaming.

S koncem roku už se objevují i první reálná čísla o tom, jak velký pokles to letos byl. Pro česká kina sice vyjdou oficiální statistiky až v lednu, ale protože jsou kina už několik týdnů zavřená a máme k dispozici finální říjnové a listopadové výsledky, můžeme už začít sčítat. V českých kinech se tak v roce 2020 prodalo pouhých 6 384 325 vstupenek, což je pokles 65% oproti loňskému, rekordnímu roku, kdy se prodalo 18 319 471 vstupenek. Takhle špatnou návštěvnost kina ve své samostatné české éře ještě neměly, nejhorší byl zatím rok 1999, kdy se do kin podívalo jen 8 370 825 diváků.

Protože se průměrná cena vstupenky od loňska prakticky nezměnila (je levnější o necelou korunu), tak podobný propad činil i v tržbách. Místo rekordních loňských tržeb ve výši 2 616 603 639 Kč přišel dvoutřetinový propad a pouhých 905 854 339 Kč. To není sice nejhorší výsledek historie, v 90. letech a na začátku tisíciletí to bylo během roku méně, ale tehdy byla samozřejmě jiná cena vstupenek, a proto je důležitějším ukazatelem divácká návštěvnost. Ještě doplníme, že jsou to čísla k poslednímu listopadu, mohou se teoreticky objevit sporadické opravy či promítání v prosinci (v listopadu byly), ale číslo se již výrazně nezmění.

Lednová finální čísla přinesou určitě zajímavou finální tabulku nejúspěšnějších filmů. Ty na horních příčkách letos ve velkém opanovaly české filmy, které stihly premiéru ještě před uzavřením a nebo sbíraly diváky během letních měsíců, kdy kina včetně letních fungovaly prakticky naplno. Vítězem bude dokument V síti, který měl letos hned tři verze a dohromady překonaly půlmilionovou hranici. Následuje Příliš osobní známost, Šarlatán, 3 Bobule a Chlap na střídačku, všechny zřejmě nakonec s číslem okolo 250-300 tisíc diváků. Nejúspěšnějším zahraničím filmem bude Ježek Sonic, v létě jediný nový blockbuster Tenet by měl skončit jako sedmý. Do první desítky se pravděpodobně ještě vmáčknou české filmy jako Havel a Bábovky a americký Dolittle. Až budeme mít finální čísla filmů, budeme moc také přesně spočítat podíly žánrů, distributorů či původu filmů, každopádně podle předběžných čísel to vypadá, že české filmy by letos mohly mít dokonce nadpoloviční podíl na divácích (50,5%), což je historický milník, dosud byl rekordem rok 2016 s téměř třetinovým podílem.

Silná národní kinematografie držela nad vodou i kina v dalších státech. Podle Variety a ComScore jsou propady ročních tržeb následující:

  • Nizozemí - 57%
  • Rusko - 60%
  • Japonsko - 61%
  • Nový Zéland - 62%
  • Austrálie - 65%
  • Německo - 69%
  • Francie - 69%
  • Čína - 70%
  • Jižní Korea - 71%
  • Itálie - 72%
  • Španělsko - 72%
  • Velká Británie + Irsko - 76%
  • USA - 82%




Česká kina zpátky v útlumu, ani Bábovky to nezachránily

Česká kina zpátky v útlumu, ani Bábovky to nezachránily

 5. 10. 2020

Po velmi nadějném minulém víkendu jsou česká kina zpátky v útlumu. Relativně slušné počasí a stále se utahující se smyčka s novými opatřeními způsobily, že do kin za první čtyři říjnové dny zavítalo jen necelých 69 tisíc diváků. Dostáváme se tak zpět na zhruba třetinovou návštěvnosti oproti běžné sezóně z posledních let.

Naprostá většina filmů poklesla o více než polovinu, a to včetně dobře rozjeté české novinky Bábovky. 25 tisíc je ale pořád slušné skóre, a tak se Bábovky mohou radovat z první a nikoliv poslední sto-tisícovky diváků. Pouhých 11 dní od premiéry stačilo filmu, aby se dostal do první desítky letošních nejnavštěvovanějších filmů. A počítáme s tím, že bude chtít zaútočit minimálně na první pětku, ne-li snad první trojku. Tam jsou aktuálně třetí Bobule s číslem zhruba 276 tisíc diváků.

Jen těsně za Bobulemi v roční tabulce a přeci jen s větším odstupem ve víkendové tabulce za Bábovkami najdeme Šarlatána. Životopisné drama má jeden z nejmenších poklesů a stále nachází nové diváky bez ohledu na nové filmy či nová vládní opatření. Žádný český film aktuálně nemá takovou solidní vytrvalost. Havel už je na cestě z TOP 20 (celkově cca 153 tisíc diváků), náročné drama Krajina ve stínu má zoufalých 15 tisíc celkem a moc dobře na tom nejsou průběžně ani průtokové české romantiky jako Štěstí je krásná věc nebo Ženská pomsta. Vedle Bábovek a Šarlatána tak nejlepší aktuální trojlístek doplňuje pohádka Princezna zakletá v čase – má už skoro 50 tisíc diváků celkem.

Zahraniční filmy jsou v první desítce spíše do počtu a přidávají jen 4-5 tisíc za víkend. Tenet se pomalu, ale jistě plazí ke 150 tisícům, komedie Děda postrach rodiny zřejmě překvapí dosažením mety 50 tisíc a někde mezi nimi je teen romantika After: Přiznání. Zbytek už sotva přelezá za víkend tisícovku, a to včetně dvou nenápadných novinek. Nová verze Pinochia startuje až na 9. místě se zhruba 2 tisíci, fajmšmekrovská francouzská novinka Léto 85 přilákala jen něco přes 700 diváků.

Následující týdny budou krušné. Nová opatření budou dál strašit kinaře, stejně jako absence amerických novinek. Čerstvě odložený nový James Bond vystrašil kolegy z USA a Británie natolik, že řetězce společnosti Cineworld (v Čechách vlastní Cinema City) svá kina zavřou v těchto dvou zemích prozatím na neurčito. Nejbližšími velkými filmy jsou tedy až na Vánoce nová Wonder Woman, Duna a Smrt na Nilu, ale ani tam není nic jisté. Do konce roku tak čekejme spíše české novinky a nezávislé filmy, které prozatím především menší kina drží nad vodou. U multiplexů ovšem čekejme zřejmě ponurejší náladu.




Bábovky zlomily pokoronavirový rekord, diváci se opět vrací do kin

Bábovky zlomily pokoronavirový rekord, diváci se opět vrací do kin

 29. 9. 2020

Poslední párty před katastrofou? I tak by šlo nazvat výsledky posledního kinovíkendu, který nás překvapil skvělými čísly návštěvnosti, i když už ve vzduchu visela hrozba dalších hygienických opatření před druhou vlnou koronaviru. 153 tisíc diváků za čtyři dny je druhým nejlepším výsledkem od květnového znovuotevření kin a mohou za to hned tři faktory.

Prvním a zřejmě nejméně podstatným, byl prodloužený víkend, který se protáhl až do svátečního pondělí. I když se pondělní čísla do víkendu nezapočítávají, lidé zřejmě rádi využili vícedenního volna k většímu množství zábavy než obvykle. Druhým a velmi podstatným faktorem, bylo ošklivé podzimní počasí, vytrvalý déšť a studený vítr nahnal diváky do tepla kinosálů jako za starých dobrých nekoronavirových časů.

A třetí, tou nejpodstatnější událostí za rekordními čísly, je velká česká novinka. Filmová adaptace populární knihy Bábovky přilákala za první čtyři dny od uvedení více než 66 tisíc diváků, což je nový porokonavirový rekord. Ani třetí Bobule nebo Šarlatán nebyly takovým tahákem, který by přesvědčil diváky o nutnosti vidět českou novinku v kině, a to pokud možno hned. Skvělá čísla, která by za normálních časů zřejmě atakovala hranici 100 tisíc v premiéře, jsou hnané nejen popularitou knížky autorky Radky Třeštíkové, ale i možnou obavou, že za týden se už kina zavřou a film další diváci hned tak neuvidí.

Všechny možné obecné faktory pomohly v návštěvnosti i dalším filmům. Novinka a vítěz minulého týdne, pohádka Princezna zakletá v čase, stoupla mezivíkendově o neskutečných 62% a potvrzuje, že do kina se nebojí celé rodiny s dětmi. Jestli tato odvaha všem vydrží, bude to jistých 100 tisíc diváků do měsíce. Stabilní a po měsíci od premiéry skoro zázračnou vytrvalost si drží Šarlatán. Letní zachránce českých kin už překonal hranici 220 tisíc a pokud ho nezastaví druhá vlna, má šanci usednout mezi nejlepší tři filmy letošního roku. Tedy samozřejmě pokud to Bábovky dovolí.

Ze zahraničích filmů se překvapivě nejlépe zatím drží komedie Děda postrach rodiny, která přidala dalších 11 tisíc (nárůst 110%!) a pomalu si to sype k 30 tisícům. Komedie jsou v těchto časech zřejmě vítanější podívanou než Tenet, který po třech týdnech přidal dalších 9 tisíc a překonal tak 130 tisíc diváků. Naopak po oslnivém startu se dál propadla pubertální romantika After: Přiznání, která Tenet chtěla vyzvat na souboj o nejúspěšnější pokoronavirovou americkou novinku, ale došel ji dech už třetí víkend po premiéře. Zatím 101 tisíc, z toho ale skoro polovina připadá na otevírací víkend. Mulan se pro jistotu tohoto souboje ani neúčastní a v poklidu si jede svých pár tísicovek za víkend s vědomím, že cokoliv nad 50 tisíc celkem (zatím 31 tisíc) je vlastně malý zázrak.

Zbytek žebříčku nabízí už jen odpadlíky z minulých víkendů, kteří se buď snaží využít absence áčkových novinek svého žánru (animáky Máša a Medvěd, Křupaví mazlíčci) či museli po nástupu silnější konkurence vzít zavděk zbylými diváky (česká romantiky Ženská pomsta a Štěstí je krásná věc). Do žebřčíku pronikly s odřenýma ušima ještě dvě aktuální novinky, ale ani slabá konkurence a pro kina příznivé počasy z nich neudělaly zásadní hity - polské drama Corpus Christi a francouzská drama Žaluj startují v průměru se 700 diváky.