Filmové tržby a návštěvnost kin v České republice

Bábovky zlomily pokoronavirový rekord, diváci se opět vrací do kin

Bábovky zlomily pokoronavirový rekord, diváci se opět vrací do kin

 29. 9. 2020

Poslední párty před katastrofou? I tak by šlo nazvat výsledky posledního kinovíkendu, který nás překvapil skvělými čísly návštěvnosti, i když už ve vzduchu visela hrozba dalších hygienických opatření před druhou vlnou koronaviru. 153 tisíc diváků za čtyři dny je druhým nejlepším výsledkem od květnového znovuotevření kin a mohou za to hned tři faktory.

Prvním a zřejmě nejméně podstatným, byl prodloužený víkend, který se protáhl až do svátečního pondělí. I když se pondělní čísla do víkendu nezapočítávají, lidé zřejmě rádi využili vícedenního volna k většímu množství zábavy než obvykle. Druhým a velmi podstatným faktorem, bylo ošklivé podzimní počasí, vytrvalý déšť a studený vítr nahnal diváky do tepla kinosálů jako za starých dobrých nekoronavirových časů.

A třetí, tou nejpodstatnější událostí za rekordními čísly, je velká česká novinka. Filmová adaptace populární knihy Bábovky přilákala za první čtyři dny od uvedení více než 66 tisíc diváků, což je nový porokonavirový rekord. Ani třetí Bobule nebo Šarlatán nebyly takovým tahákem, který by přesvědčil diváky o nutnosti vidět českou novinku v kině, a to pokud možno hned. Skvělá čísla, která by za normálních časů zřejmě atakovala hranici 100 tisíc v premiéře, jsou hnané nejen popularitou knížky autorky Radky Třeštíkové, ale i možnou obavou, že za týden se už kina zavřou a film další diváci hned tak neuvidí.

Všechny možné obecné faktory pomohly v návštěvnosti i dalším filmům. Novinka a vítěz minulého týdne, pohádka Princezna zakletá v čase, stoupla mezivíkendově o neskutečných 62% a potvrzuje, že do kina se nebojí celé rodiny s dětmi. Jestli tato odvaha všem vydrží, bude to jistých 100 tisíc diváků do měsíce. Stabilní a po měsíci od premiéry skoro zázračnou vytrvalost si drží Šarlatán. Letní zachránce českých kin už překonal hranici 220 tisíc a pokud ho nezastaví druhá vlna, má šanci usednout mezi nejlepší tři filmy letošního roku. Tedy samozřejmě pokud to Bábovky dovolí.

Ze zahraničích filmů se překvapivě nejlépe zatím drží komedie Děda postrach rodiny, která přidala dalších 11 tisíc (nárůst 110%!) a pomalu si to sype k 30 tisícům. Komedie jsou v těchto časech zřejmě vítanější podívanou než Tenet, který po třech týdnech přidal dalších 9 tisíc a překonal tak 130 tisíc diváků. Naopak po oslnivém startu se dál propadla pubertální romantika After: Přiznání, která Tenet chtěla vyzvat na souboj o nejúspěšnější pokoronavirovou americkou novinku, ale došel ji dech už třetí víkend po premiéře. Zatím 101 tisíc, z toho ale skoro polovina připadá na otevírací víkend. Mulan se pro jistotu tohoto souboje ani neúčastní a v poklidu si jede svých pár tísicovek za víkend s vědomím, že cokoliv nad 50 tisíc celkem (zatím 31 tisíc) je vlastně malý zázrak.

Zbytek žebříčku nabízí už jen odpadlíky z minulých víkendů, kteří se buď snaží využít absence áčkových novinek svého žánru (animáky Máša a Medvěd, Křupaví mazlíčci) či museli po nástupu silnější konkurence vzít zavděk zbylými diváky (česká romantiky Ženská pomsta a Štěstí je krásná věc). Do žebřčíku pronikly s odřenýma ušima ještě dvě aktuální novinky, ale ani slabá konkurence a pro kina příznivé počasy z nich neudělaly zásadní hity - polské drama Corpus Christi a francouzská drama Žaluj startují v průměru se 700 diváky.




Princezna zakletá v čase pomohla vrátit rodiny do kin

Princezna zakletá v čase pomohla vrátit rodiny do kin

 21. 9. 2020

Ve stínu blížící se druhé vlny koronaviru pomalu opadá zájem diváků o kina a filmy první dvacítky už ledva v součtu překonají 70 tisíc diváků za víkend. Na filmy v druhé desítce chodí sotva pár set diváků a některé novinky se do TOP 20 ledva protlačily.

Bylo to ale novinka Princezna zakletá v čase, která se zahřívala několik týdnů v předpremiérových představeních a nakonec opanovala první příčku víkendové návštěvnosti. Na novou pohádku bylo zvědavo necelých 12 tisíc diváků, což je solidní žánrový průměr. V normálních časech by mohla získat 25-30 tisíc diváků za 1.víkend, tedy zhruba jako nedávné Zakleté pírko. Teď bude záležet na výdrži a odvaze českých rodičů, zda budou do kina chodit dále, u pohádek může být koeficient násobku od pěti až po deseti, v závislosti na šeptandě a ostatní konkurenci.

Na diváky Princezna jen těsně porazila dva hity posledních týdnů. Lépe je na tom Šarlatán, který měsíc po premiéře prakticky drží stále tempo a míří k hranici 250 tisíc diváků a zachraňuje tak kinaře od Aše až po Ostravu. Naopak druhý díl After už slábne, třetinový propad oproti minulému víkendu a zatím ještě nepadla hranice 100 tisíc. Ještě horší formu má Tenet, který už přidává jen dalších 7 tisíc a celkově zatím má jen 118 tisíc. Bude zajímavé sledovat, kdo z této americké dvojky bude za měsíc spokojenější, zda Tenet nebo After: Přiznání.

Ostatní americké filmy už hrají jen vedlejší role. Mulan zatím celkově jen 26 tisíc, Děda postrach rodiny jen 12 tisíc, Noví mutanti cca 23 tisíc, Vyšinutý něco přes 5 tisíc diváků. Ne že by jim zářijové české novinky mohli nějak radit, romantika Ženská pomsta zatím jen 18 tisíc, drama Krajina ve stínu pouhých 11 tisíc a Štěstí je krásná věc necelých 40 tisíc. Tady se historie psát nebude.

A nakonec tři novinky, které se do TOP 20 s obtížemi protlačily. Nejlépe na tom je dokument Rytmus: Tempos, zhruba 3 tisíce a relativní úspěch. Animovaný střihový film Máša a medvěd nasbíral 2,5 tisíce, čímž odsunul starší animáky jako Scoob a Trollové o pár příček níže, ale očekáváme brzkou výměnu nazpět. A nakonec další dokument, Helmut Newton: Nestoudná krása, který se do TOP 20 dostal jen s necelou třístovkou diváků.

Ještě doplníme finální srpnová čísla, 125 miliónů v tržbách je nejlepší pokoronavirový výsledek letošního roku a pro srovnání, zhruba úroveň srpna roku 2015. Oproti loňskému rekordnímu roku jsme srpnově zhruba na 57% . Meziročně, prvních osm měsíců letošního roku je v součtu 47% oproti loňsku. Není to pěkný pohled.





Rok v kinech - 2019

Jaké byly nejúspěšnější filmy loňského roku? Jak se vyvíjí návštěvnost českých kin? Které žánry, země a distributoři mají největší podíl? Podívejte se na kompletní ročenku.