Filmové tržby a návštěvnost kin v České republice

Další rekordní rok českých kin

Další rekordní rok českých kin

 15. 1. 2020

Unie filmových distributorů dnes s předstihem vypustila závěrečná čísla o roce 2019. Můžeme se tak v plné kráse podívat na to, co jsme již delší dobu předpovídali - loňský rok byl z hlediska návštěvnosti i tržeb nejlepší za poslední čtvrtstoletí a překonal o 12% rok 2018. V naší pravidelné kino ročence se můžete podívat nejen na vývoj celého trhu, ale samozřejmě také na závěrečná čísla TOP 50 filmů a další zajímavé trendy a postřehy.

Jak už naznačoval průběh roku, česká kina zažila další skvělý rok. Do kin zavítalo loni více než 18,3 miliónů návštěvníků, což je o 12% více než předloni. Rok 2018 byl přitom novodobým rekordmanem s nejlepším výsledkem od roku 1993 (první rok České republiky byl ale přeci jen stále výjimečný díky polistopadové euforii). Nejdůležitější je, že pokračuje vzestupný trend posledních let, od roku 2011 se daří držet zvyšovat tempo. A zatímco před 8 lety dorazilo do kin jen o něco více diváků, než měla Česká republika obyvatel (10,5 miliónů), loni už koeficient návštěv činil 1,7. Chodíme tak do kina častěji než Rakušané, Švédové či Italové a přibližujeme se kinomaniakům jako jsou Nizozemci či Španělé. Tržby poskočily na 2,6 miliardy Kč, tedy nárůst 15%, a to nejen díky lepší návštěvnosti, ale také díky dražší průměrné ceně vstupenky (chodilo se na více na dražší 3D či lepší představení). Náš trh tak letos poprvé překoná v přepočtu hranici 100 miliónu eur a stane se větší než například Finsko. Na dostřel jsou už vyspělé západní země jako Rakousko či Irsko.

Co je za tímto růstem? Jsou to dva důležité faktory. Za prvé: ekonomice se daří a lidé mají chuť utrácet za zábavu. Za druhé: loňský rok byl mimořádné plodný na české i zahraniční hity. Oba dva faktory bude velmi těžké letos replikovat. Zatímco ekonomové se obávají blížící se krize (ta ale nemusí nutně znamenat pokles návštěvnost, lidé často naopak do kina před problémy unikají), horší to bude s filmovou nabídkou. V přehledu nejočekávanějších premiér letošního roku nenajdeme žádný tutový megahit jako byl Avengers: Endgame nebo Ledové království II. Kina se tak musí více spoléhat na české filmy, které dokáží často překvapit na poslední chvíli.

Žebříček nejúspěšnějších filmů letošního roku hned na začátku roku ovládly Ženy v běhu a už před sebe nikoho do prosince nepustily. V celkových číslech nasbíraly nakonec více než 1,5 miliónů diváků, což je pasuje do role historické trojky novodobé historie. Jen loňská Bohemian Rhapsody a (přeci jen poněkud časově zvýhodněný) Tankový prapor jsou lepší. Jejich úspěch je o to sladší, že letošní rok byl na české hity bohatý, do TOP 20 se dostali ještě další čtyři domácí zástupci a tři z nich překonali hranici čtvrt miliónu diváků. Podle předpokladu byl nejúspěšnějším zahraničním filmem komiksový megahit Avengers Endgame, ale svůj rekordní světový sprint v Česku nedoběhl a nepřesáhl vysněný milión prodaných vstupenek. Z hlediska diváků byl loňskou trojkou ještě předloňský hit Bohemian Rhapsody, který přidal téměř 800 tisíc diváků do své úctyhodné sbírky.

Famózní finiš předvedla dvojka Ledového království, téměř tři čtvrtě miliónu diváků stihla nasbírat za pouhých šest týdnů. Pětkou loňského roku se stal další animák, klučičí biják Jak vycvičit draka 3. Posledním snímkem, který překonal loni půl milion, byl překvapivě dospělácký Joker. Do tabulky také významně promluvily dvě premiéry ze závěru roku, na diváky je lepší třetí Jumanji, na tržby potom devátá epizoda Star Wars. Z českých filmů se mezi ty nejlepší probojovala ještě Poslední aristokratka, Přes prsty a díky své vytrvalosti také překvapivě Teroristka. Na poslední chvíli prokouzli do TOP 20 Vlastníci.

Tabulka nejúspěšnějších premiér (první čtyři dny promítání) má od letoška nového krále. Nejsou to Ženy v běhu, které i přes impozantní nástup nejsou ani nejlepším českým otevírákem všech dob (tím stále zůstává Anděl Páně 2), ale samozřejmě Avengers: Endgame. Marvelácký megahit překonal dosavadního krále, erotický slaďák Padesát odstínů šedi, během své premiéry hned o 100 tisíc. Úžasnému číslu 344 tisíc se hned tak nikdo nepřiblíží. Pořádný rozjed měla i dvojka Ledového království, která překonala během prvních čtyř dnů konkurenční Mimoně. A také nástup deváté epizody Star Wars, s podtitulem Vzestup Skywalkera, do tabulek promluvil a vešel se mezi TOP 20 otevíráků historie. Kdo z českých distributorů může slavit? Je to samozřejmě Falcon, který díky zlaté licencí na Disney značky (Marvel, Star Wars, Pixar) ovládl, co mohl a po roční pauze se vrací na místo lokální jedničky. Tu předloni díky Bohemian Rhapsody držel CinemArt, jehož hollywoodské licence začínají pomalu uvadat, ale za to skvěle sází na české hity, hned čtyři z pěti hlavních hitů loňska mu říkají pane. Ústřední dvojku s uctivým odstupem sleduje "věčně třetí vzadu", tedy lokální distributor snímků Warner Bros (poslední léta skrytý za názvem Vertical), dohromady si tato trojka rozděluje už skoro 90% trhu. Po letech strádání se vrací na místo preferované kinozábavy žánr komedie, konkrétně česká komedie. Letos urvala více než čtvrtinu diváků, což je nejlepší výsledek od roku 2007. Podle kalendáře českých premiér na letošní rok je vidět, že bude nastoupený trend pokračovat, snad bude tak úspěšný, jako ten loňský, kdy se chodilo prakticky na všechno, co o humor jen zdálky zavadilo. Druhou příčku v divácké oblíbenosti drží dlouhodobý hegemon, tedy žánr animovaných filmů, další mimořádný rok letos zažily také komiksovky, jejichž podíl díky Avengers, Captain Marvel či Spider-Manovi a Jokerovi přesahuje už 15%. Naopak vážné filmy letos byly spíše na ústupy, žánr dramat další hit jako Bohemian Rhapsody nenabídnul, v ústupu také pokračuje žánr čistého akčňáku, sci-fi a fantasy. Stabilní podíl si drží horory. Rekordní výsledky českých kin táhne stále výrazně domácí kinematografie, jejíž podíl na celkové návštěvnost patří k evropské špičce. Letos se opět vrátil nad čtvrtinový podíl, což potvrzuje mírně vzestupný trend posledních 10 let. Stále ještě nedosahuje zlatých dob z počátku tisíciletí, kdy české filmy zabíraly v průměru hned třetinu trhu. Svůj standardní dvoutřetinový podíl si samozřejmě udržují americké filmy, které také letos nabídly velké hity. Naopak zbytek zemí byl tentokrát za otloukánky, podíly Británie se scvrkl na 2,5%, na dostřel už je Slovensko (a počkejte co udělají výsledky filmu Štastný nový rok v letošních tabulkách). Jiné státy, ať už jsou to Francie, Itálie, Španělsko či východní Asie, dál jen paběrkují. Loni nepřibylo v Česku žádné nové multikino, naopak skončilo jedno z nejstarších a nejznámějších - Galaxie. To ale nevypovídá o krizi multikin jako takových, spíše o logickém rozhodnutí majitele, řetězce Cinema City, zrušit multikino, které se nacházelo nedaleko jiného, mnohem úspěšnějšího multikina - Chodova. Počty hlavní dvojice (Cinema City vs Cinestar) se tak po letech vyrovnaly. Přesnější data o návštěvnosti nejsou veřejná, známé jen celkové číslo za všechny multikina. Tam sice zavítalo loni rekordních skoro 11,5 miliónů diváků, podíl na prodaných listcích ale multikinům klesl, na 62,5%. To je způsobeno tím, že největší loňský hit, Ženy v běhu, se hrál dlouhé měsíce hlavně v menších kinech, podobný fenomén zažily kina v roce 2016, kde se takto hrál Anděl Páně 2. Celkově se ale na složení návštěv v multikinech posledních 15 let příliš nemění, podíl je zhruba stále dvoutřetinový. Na tržbách, kde si multikina mohou dovolit hrát za mnohem vyšší ceny, se potom podíl přehoupne až skoro ke třem čtvrtinám.




Štastný nový rok stále bez konkurence, Jumanji válcuje Star Wars

Štastný nový rok stále bez konkurence, Jumanji válcuje Star Wars

 13. 1. 2020

Hned šest premiér a předpremiér se pokoušelo sesadit novoročního krále, slovensko-českou komedii Šťastný nový rok, ale byl to předem prohraný boj. Romantické komedie stále zažívají žně, a protože po sněhu není na většině naší republiky ani památky, chodí na něj lidé alespoň do kina. Propad 52% oproti druhému víkendu ukazuje, že Šťastný nový rok nebude dlouhodobý hit jako byla třeba Poslední aristokratka, ale 300 až 350 tisíc diváků bude v součtu reálných. Zatím jsme na 210 tisících, o víkendu se přisypalo necelých 27 tisíc.

Na druhé místo podle tržeb se překvapivě probojovalo Jumanji: Další level. Podobně jako nečekaně úspěšná dvojka před dvěma lety se tato dobrodružná komedie rozhodla okupovat TOP 20 pomocí speciální taktiky. Nebude sice ohromovat rekordy a nebude usilovat o první místo, ale vytrvale bude sbírat malé desítky tisíc diváků (tentokrát 21 tisíc). Už jsme na 401 tisících a rekord dvojky se pokoří zřejmě už v lednu. Pomsta vůči konkurenční sérii Star Wars je sice opožděná, ale o to sladší. Zatímco před dvěma lety i přes ohromnou vytrvalost nestačil druhý díl s podtitulem Vítejte v džungli na osmou epizodou Star Wars s názvem Poslední z Jediů (skóre bylo 445 vs 493), letos The Rock a jeho parta rytíře Jedi porazí. Vzestup Skywalkera totiž po Vánocích prudce padá, za poslední víkend přilákala devítka jen 13 tisíc diváků a v součtu má zatím jen 383 tisíc.

Z novinek si nejlépe vedla krimi Na nože, necelých 19 tisíc je zasloužený úspěch, i když se obvykle podobným žánrům daří jen ve spojitosti se slavnou předlohou (skutečnost či kniha). 100 tisíc v celku není nereálných. Prakticky stejná čísla generuje za 1. víkend také česká romantika Na nože, která opět potvrzuje, že i bez komediálního podtónu u nás bude aktuálně fungovat vše, co má slušné české obsazení a minimální reklamu. Sci-fi horor Pod vodou přilákal něco přes 11 tisíc diváků, což je zhruba na hranici možností tohoto béčka. Ještě lacinější čínský animák Medvídci Boonie nasbíral cca 6 tisíc a nestačí na animované hity posledních týdnů. Porazila ho nejen dvojka Ledového království (na diváky víkendové číslo 2, celkem už skoro 800 tisíc), ale i akční animák Špióni v převleku. Ještě hůř na tom je kritiky strhaný muzikál Cats, na který přišlo jen něco přes 5 tisíc milovníků koček a úchylně špatných filmů. Poslední novinkou je předpremiéra dánského dramatu Srdcová královna, které s 1600 diváky uzavírá TOP 20.

Co starší filmy? Nejdřív si všimněte propadu Zakletého pírka, po oficiální premiéře mezivíkendově padá skoro o 60% a v celkových číslech jsme zatím jen něco přes 50 tisíc diváků. Tohle si Zdeněk Troška za okno nevystaví. Naopak Vlastníci už pokukují po čtvrt miliónu a hrají podobnou taktiku jako Jumanji, tedy poctivě nabírají malé desítky tisíc diváků. Už skoro dva měsíce. Ze zajímavých hitů, co už jsou těsně před výstupem z TOP 20, tu máme ještě Le Mans 66 (celkově 172 tisíc) či Poslední aristokratku (445 tisíc), pouť neslavně také pomalu ale jistě končí Špindl 2, který po měsíci nemá zatím ani 100 tisíc. Průměrně také bude brzy končit Pat a Mat, ze čtyř střihových filmů legendárních nešiků za poslední čtyři roky, je to už třetí, jehož maximum je zhruba 50 tisíc diváků.





Návštěvnost kin víkend od 9. 7.
3Bobule
1.
3910,4 K
2.
1871,7 K
4.
935,8 K
5.
697,1 K

Nejúspěšnější filmy 2020 v ČR
V síti
Nejúspěšnější filmy 2020 v USA
Mizerové navždy
Nejúspěšnější filmy 2020 celkem
Mizerové navždy

Město

Praha - Brno - Ostrava - Plzeň - vše

Řetězce

Cinema City - Cinestar - Europa Cinemas

Typ

Multikina - Vícesálová - Malá - Letní

Projekce

2D - 3D - 4DX - IMAX

Technologie

2K - 4K - 35mm - 70mm - 16mm

Rok v kinech - 2019

Jaké byly nejúspěšnější filmy loňského roku? Jak se vyvíjí návštěvnost českých kin? Které žánry, země a distributoři mají největší podíl? Podívejte se na kompletní ročenku.