Soumrak
15. 11.
3
0 %

Německý učitel byl lepší než americký drsňák

17. 4. 2018

Hned pět nových filmů se tento týden pokoušelo spravit mizernou návštěvnost minulého víkendu. Nejúspěšnější byl v této snaze dle očekávání třetí díl německé komedie Fajků, pane učiteli. 54 tisíc diváku za prvni čtyři dny je o něco slabší otevírák než měla dvojka, ta si sáhla na neuvěřitelných 70 tisíc, což je dodnes nejúspěšnější premiéra filmu, který není původem z ČR, USA či Británie. Každopádně podobný start pro trojku znamená, že by se měla v součtu pohybovat někde v rozmezí 150 až 200 tisíc. A ještě pro zajímavosti - Fajků, pane učiteli, je velmi populární v rodném Německu, kde to minulý rok byl druhý nejúspěšnější film.

Další dvě novinky týdne se vmáčkly na třetí a čtvrtou příčku víkendového žebříčku. Lepší byla dobrodružná rubačka Rampage: Ničitelé. Nový film, kde hlavní roli hraje The Rock, utržil jen něco přes 14 tisíc, což je spíše zklamání. Nedávný Tomb Raider měl za první víkend více než dvojnásobek a nenápadný, ovšem neskonalé vytrvalejší film Jumanji, na tom bylo ještě o kousek lépe. Je to podobný otevírák jako měl předloni předchozí film dvojice The Rock a Brad Peyton (režisér) - San Andreas. V součtu to tedy bude zřejmě okolo 30-40 tisíc, což je na superhvězdu málo.

Naopak nová česká komedie Pepa i přes mnohem menší propagaci přitáhla skoro 9 tisíc, což jí pohodlně stačilo na bramborovou medaii. Je to první český film letošního roku, který v premiéře utržil méně než 40 tisíc, ale přesto to je relativně slušný výsledek. Varovným prstem je pouze průměr diváků na představení, necelá stovka znamená, že se nedočká zřejmě příliš mnoho repríz, a tak ho asi nečeká příliš dlouhá pouť v TOP 20.

Mezi novinky týdny se vklínil na druhou příčku Ready Player One, který poctivě sbírá diváky a za tři víkendy už jich má skoro 150 tisíc. Nový Spielbergův film na dálku soupeří s dětským Králičkem Petrem, který startoval o týden dříve a jejich návštěvnost je velmi podobná. Pro oba dva filmy by neměl být problém dostat se nad 200 tisíc, dál už to ale půjde ztuha a v letošní desítce se udrží zřejmě jen první polovinu roku. Naopak solidní čísla stále generuje Tátova volha, aktuálně už má 250 tisíc diváků. Sice to bude v té slabší polovině filmů Jiřího Vejdělka, ale minimálně jeden skalp by si zatím nejúspěšnější český film letošního roku mohl urvat - v USA zatím neporazitelný Black Panther už má navrh jen 20 tisíc diváků a jeho pohyb v TOP 20 se už prakticky zastavil.

Do TOP 20 se vklínily ještě dva nové speciály. Předpremiéra čínského animáku Husí kůži nalákala během dětské neděle zhrubu tisícovku diváků a do ostrého boje půjde tento čtvrtek již proti značně obouchaným soupeřům jako je Sherlock Koumes. Oceňovaný francouzský snímek Foxtrot se do TOP 20 dostal s pouhou šestistovkou diváků.

Ready Player One obhájil vítězství v nejslabším víkendu roku

9. 4. 2018

Uplynulý víkend byl z hlediska návštěvnosti a tržeb nejslabší za posledních 21 měsíců, úhrnná čísla za prvních dvacet filmů víkendového žebříčku naposledy klesla pod 100 tisíc v červenci 2016 - a to protože to byl první prázdninový víkend. Na vině je jednak první opravdu jarní počasí po několika krušných měsících a také velmi slabá přehlídka novinek.

Vedení udržel dle předpokladů Ready Player One, nové spielbergovské sci-fi zaznamenalo i nejmenší mezivíkendový pád, “jen” necelých 56%. Celkově už má 115 tisíc, takže jeho snová hranice 300 tisíc se nehezky vzdaluje, navíc tento čtvrtek se mu blíží drsnější konkurence. Těšit ho může solidní průměr diváků na představení, který nasvědčuje vytrvalejší kondici.

Na druhé příčce zůstal Králíček Petr, ale jeho pád byl nemilosrdný, přes 75 %. Tady jarní počasí hrálo mnohem podstatnější roli, a podobně jako v případě Ready Player One, se mu vzdaluje původně odhadovaných 300 tisíc. Stejný mezivíkendový pád potkal i další dětskou konkurenci, Sherlock Koumes propadl až na osmou příčku, podobný osud potkal i zbývající další dětské filmy, Coco a Cesta za králem trolů.

Mimochodem, dočkali jsme se zajímavého úkazu, v TOP 20 jsou pouze 4 dětské filmy, obvykle jich tam najdeme dvakrát tolik. A ještě jedna podstatná novinka, po 15 týdnech zdá se definitivně opouští TOP 20 nečekaný zimní trhák Jumanij: Vítejte v džungli. Podceňovaný dobrodružný film, který startoval o Vánocích a těsně po poslední epizodě Star Wars, nasbíral nakonec skoro 420 tisíc lidi. Pro srovnání, právě poslední Star Wars během prvního víkendu přilákaly přes 200 tisíc lidí, celkově jich mají ale jen o 70 tisíc více než Jumanji, ačkoliv Vítejte v džungli startovalo zhruba se sedmkrát menším otvírákem. Ostatně mrkněte na žebříček největších “držáků” podle poměru otvíráku a celkových výsledků.

Čtveřice hlavních novinek týdne má nakonec překvapivého vítěze, je jím prakticky neznámá romantická komedie Den co den, které stačilo porazit ostatní novinky jen s 5 tisicovkami diváků. V žebříčku největších otvíráku romantických filmů toto číslo nestačí ani na průměr. Jen o něco slabší byla černohumorná politická satira Ztratili jsme Stalina. Třetí “legračnější” novinka týdne, bláznivá komedie Gringo: Zelená pilule, má ani ne 2 tisíce. Poslední z novinek je nepřekvapivě dramatická rekonstrukce tenisového Souboje pohlaví, tu si vyhlédlo jen necelých 700 diváků. O všech filmech píšeme pravděpodobně naposledy a velmi brzy se budou poroučet z první dvacítky.

Kocovinu z tohoto víkendu by si kinaři mohli spravit už tento čtvrtek, do kin jde jinak závěrečný díl německé komedie Fajků, pane učiteli (nesmějte se, druhý díl dal skoro 250.000 diváků) a symbolicky na Vítejte v džungli bude navazovat The Rock se svým dalším dobrodružným filmem, kde bude běheat zpocený po džungli - Rampage si bude také myslet na nižší stovky tisíc diváků.

Skvělý start nového Spielberga, stíhá ho Králíček Petr

3. 4. 2018

Doby, kdy Steven Spielberg vládl žebříčkům tolik v našich kinech nepamatujeme, přeci jen své nejslavnější kousky udělal hlavně v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, poslední vlaštovky jsme zachytili až v devadesátých letech díky třetímu Indymu a především Jurskému parku. Pak už to šlo s kopce a posledních dvacet let měl Steven trháky spíše sporadicky. Ready Player One je však návratem se vším všudy a je to největší Spielbergův český otvírák v historii jeho víkendů, kterou máme k dispozici, tedy od začátku roku 2001. 68 tisíc diváků je větší start než měla u nás Válka světů nebo čtvrtý Indiana Jones, což je úspěšnější odraz než v USA, kde Ready Player One kouká těmto starším spielbergovkám na záda. Vzhledem k tomu, že jeho filmy mají obvykle větší trvanlivost v kinech než obvyklé americké trháky, má šanci se podívat na dostřel hranici 300 tisíc, což je poslední roky obvyklá vstupenka mezi deset největších trháků roku. Dobré recenze a nutnost vidět film víckrát mu budou přát, naopak proti němu budou stát nepříjemné faktory jako jarní počasí a třetí Avengers, kteří dle očekávání zbourají všechny žebříčky už za necelé čtyři týdny.

Spielberga mohutně stíhal Králiček Petr, který po velmi solidním startu přes 45 tisíc diváků druhý víkend dokonce ještě přidal další 3 tisíce. Děkovat může zřejmě velikonočním prázdninám a slabší dětské konkurenci, nicméně pokud mu budou další víkendy podobně přát, může s podobnu vytrvalostí myslet také na 300 tisíc, což je rozhodně úspěch. Králiček Petr si v klidu poradil i s novinkou Sherlock Koumes, která startuje spíše podprůměrně jen s 11 tisíci a třeba v porovnání v USA vyhrává mrkev chroupající králík nad zahradním trpaslíkem s dvakrát větším náskokem. Dětské filmy teď čeká klidnější období, až do začátku letních prázdnin není v rozvrhu kinopremiér žádný zajímavější animovaný film, takže budou mít šanci ať už tihle dva nebo i trvalky posledních týdnů jako třeba Coco.

Do TOP 20 se dostaly ještě další tři novinky týdne. Nejvýše se ocitla francouzská komedie Vezmeš si mě kámo, 6 tisíc je ale i na francouzskou komedii spíše podprůměrný start a nevypadá to tedy na nějaké velké setrvání, obzvláště když se za rohem už připravuje třetí Fakjů, pane učiteli. Operace Entebbe uhrála jen necelé 4 tisíce, ale tady se nelze divit, teroristické téma u nás nikdy moc netáhlo, Spielberg by se svým Mnichovem (11 tisíc v otevíráku) by mohl vyprávět. Pravidelným návštěvníkem TOP 20 bývají na jeden dva týdny také hudební koncerty či dokumenty, čerstvý Eric Clapton přilákal necelých 1500 diváků.

A ještě doplníme celková čísla za trh - finální čísla za únor (1,4 miliónů diváků, 204 miliónů Kč) jsou nejlepším únorovým výsledkem novodobé historie, meziroční růst v divácích je zhruba 10%, to vše díky silným hitům jako Black Panther nebo 50 odstínů šedi. Po dvou měsících tu zatím stále máme rekordní rok novodobé české historie.

Divácká bitva mezi roboty a králíčky skončila remízou

26. 3. 2018

Ostrá víkendová bitva proběhla tento víkend v českých kinech. A nebyla mezi roboty a monstry v Pacific Rim, ale mezi roboty a monstry na jedné straně a mluvícími králiky na druhé straně. Ano, obě dvě hlavní premiéry týdne šly do sebe s mimořádnou urputností a výsledkem je remíza. Na diváky vyhrál o pár set dětský animák Králiček Petr, na tržby (především díky dražším 3D představením) druhý Pacific Rim.

Pro oba dva je to úspěch. Dvojka Pacific Rimu je na čísla během premiéry dvakrát tak lepší než jednička. Teď si musí fandit, aby vydržela nával blížících se blockbusterů. A navíc podle trendu jedničky se bojující roboti velmi rychle okoukají, tudíž na ně čeká maximálně trojnásobek startovného - necelých 45 tisíc diváků by se tak pro Pacific Rim mohlo znásobit na zhruba 150 tisíc.

45 tisíc pro Králička Petra je po velmi solidní předpremiéře také pěkný úspěch, podobná čísla jsou v premiéře obvykle vyhrazena mnohem známějším značkám. Stejný start mělo třeba letos Coco nebo předloni Zootropolis, celkem pozitivní recenze by mohly film udržet delší dobu v oběhu. 250 tisíc diváků není nereálných.

Na třetí místo propadla Tátova volha, druhý víkend po sobě už více než o 40 %, což není dobrá zpráva. Zatímco 80 tisíc diváků za první víkend mohlo být díky obvyklé dlouhověkosti českých filmů vstupenkou mezi elitu, výsledky minulého týdne naznačily, že to k půl miliónů diváků bude ještě fuška. A tento propad značí, že nakonec ani meta 500 tisíc nemusí padnout. Loňské Po strništi bos by mohlo vyprávět, po pěkném startu následoval nepěkný propad a stálo to nakonec hodně potu a krve se dobrat toho půlmiliónu.

Pokles 55% pro nový Tomb Raider znamená, že sedmnáct let stará čísla Angeliny Jolie zůstanou zřejmě nepřekonaná. Také proto, že do kin míří ve velmi krátké době další filmy inspirovaného videohrami (Ready Player One, Rampage) a tudíž se publikum přesune k nim. A propo Rampage - nový dobrodružný film s Rockem jde do kin za dva týdny a bude moc zajímavé sledovat, jestli v té době budou kina hrát ještě pořád úspěšné Jumanji.

Black Panther v USA aktuálně překonal i první Avengers a stal se nejúspěšnějším comicsovým filmem. U nás zřejmě v poklidu vyleze ve stejném žebříčku na čtvrté místo, kde se ale moc dlouho neohřeje, protože v dubnu a květnu ho začnou pronásledovat třetí Avengers a druhý Deadpool. Panther aktuálně prohrává i s mnohem méně známou Rudou volavkou, která sice sbírá malá čísla, ale může se chlubit velmi malými mezíkendovými propady a bude to zřejmě taková nenápadná trvalka jako Jumanji. Samozřejmě řádově jinde, ale s podobným trendem.

Z novinek ještě zmíníme český dokument Planeta Česko na sedmém a drama Máři Magdaléna na osmém místě, oba dva filmy i bez nějaké větší propagace strčily do kapsy mnohem více protlačované a kritiky ceněné oscarové drama Dej mi své jméno, které ale zřejmě doplatilo na brutální zpoždění oproti svým oceňovaným konkurentům.

Tátova volha vyšplhala výš než Lara Croft

19. 3. 2018

Pět filmů stíhalo minulý víkend Tátovu volhu, ale ta se nenechala z prvního místa odstavit. K více než 100 tisícům diváků za první týden přidal nový film Jiřího Vejdělka dalších skoro 45 tisíc za víkend, celkově už včetně předpremiér sahá po 160 tisících. Mezivíkendový propad 44 % je ale větší než v případě další trvalek jako Muži v naději, Ženy v pokušení nebo Václav (ti měli maximálně 20 %), což znamená, že na půl miliónů diváků se Tátova volha zřejmě ještě nadře. O tom, jestli tato meta bude překonána, rozhodne příští víkend.

Na druhou příčku se vyškrábal s 32 tisíci diváků nový Tomb Raider, je to o něco lepší start než měla před téměř sedmnácti lety původní verze s Angelinou Jolie. V adaptacích počítačových her je to třetí nejlepší start, ale pojďme si otevřeně přiznat, že tam není úplně velká konkurence. Celkově to tedy bude nějakých 120-140 tisíc diváků. První Tomb Raider z roku 2001 má skoro 160 tisíc, slabší výdrž odhadujeme kvůli menšímu hvězdnému statusu hlavní hrdinky, přeci jen tehdy byl o hru i Angelinu větší zájem.

V dětských filmech se nejlépe předvedla dobrodružná novinka Cesta za králem trollů, 17 tisíc je vzhledem k nízkému očekávání i neamerickému původu slušný výkon. Ze šesté pozice ale dotírá Králíček Petr, který v předpremiéře a s pouhými 30 kiny dokázal vytáhnout skoro 9 tisíc. Jeho ostrý start tento čtvrtek budeme pozorně sledovat, protože podobná čísla dělaly v předpremiérách obvykle mnohem větší značky. Částečně je ale jeho úspěch také zásluhou zimního počasí, protože dobrá čísla vykazovaly i starší dětské filmy, mezivíkendově rostlo Coco, Pračlověk, Ferdinand a ano, samozřejmě i Jumanji (už mají více 400 tisíc, klobouček!). Tento vzorec lze ale uplatnit jen pro známější značky, protože lacinější neamerické animáky (Včelka Mája, Triky s trpaslíky) naopak poklesly.

Black Panther na čtvrté pozici jede pořád slušné tempo, na dosažení bronzové pozice v marveláckém vesmíru mu chybí ještě 35 tisíc diváků, což by mohl dát v nejbližších dvou až třech týdnech. Mimochodem v USA Panther vyhrál víkendový žebříček už popáté po sobě, což se naposledy povedlo Avatarovi před osmi lety. Film už v USA nasbíral více než 600 miliónů a v žebříčku domácích tržeb mu aktuálně patří už sedmé místo. Pokud se nestane něco mimořádného, do konce týdne bude na třetím místě, kde se aktuálně drží Titanic se 660 milióny. Celosvětově je to zatím necelých 1,2 miliardy, letos samozřejmě jasné číslo 1 a mezi marveláckými filmy už velmi brzo mezi prvními třemi.

Z novinek ještě zmíníme thrillerové pokračováni Oni, které deset let po uvedení prvního dílu nalákalo hned 7 tisíc lidí, což je pro srovnání dvakrát víc než propagované slovensko-české drama Tlumočník s Jiřím Menzelem.

Tátova volha se rozjela, bude to nej český film roku?

13. 3. 2018

Že Tátova volha ovládne žebříček návštěvnosti bylo jasné dopředu, otázkou bylo jen s jakým výsledkem. Nakonec z toho je pěkných 83 tisíc, což je z dosavadní sedmičky filmů od hitmakera Jiřího Vejdělka přesně v půli mezi největšími hity (Účastníci zájezdu, Muži v naději, Ženy v pokušení) a té slabší poloviny (Václav, Roming, Něžné vlny). V našem žebříčku nejúspěšnějších českých premiér je to hezké 12. místo. Odhadovat celkovou návštěvnost je zatím předčasné, záleží na tempu dalších týdnů, podle startu podobných filmů se pohybujeme v širokém rozptylu 500.000 až 1.000.000, vzhledem k slabšímu průměru diváků na představení se budeme zřejmě pohybovat na dostřel té spodní hranice, tedy něco přes půl miliónu. Menší radost z úspěchu Tátovy volhy mají ostatní české filmy, Věčně tvá nevěrná i Tonda Blaník propadly o více než 60 %.

Black Panther o víkendu překonal jako první letošní a historicky už jako třiatřicátý film miliardu dolarů na celosvětových tržbách. U nás zatím něco málo přes 230 tisíc, letos průběžně druhé místo, v rámci Marvel Cinematic Universe je na dostřel čtvrté místo. Slušný průměr diváků na představení naznačuje, že by se to mohlo povést. Black Panther se nenechal rozhodit dotírající konkurencí, slušné tempo udržela druhý týden akční Rudá volavka, naopak nové Přání smrti si Bruce Willis za rámeček rozhodně nedá, kdysi populární akční hrdina sbírá poslední roky jen drobné.

Druhou novinkou týdne je pokračování animáku Včelka Mája, už za první víkend překonal německý celovečerák (slabé) tržby prvního dílu, cíl je tedy splněn a teď už může jen překvapit. V první desítce ale stále ještě úřaduje pixarovské Coco, které se stává trvalkou a ani po deseti týdnech neztrácí dech. Naopak popadal Pračlověk a ještě hůře to odnesl laciný animák Triky s trpaslíky, který se snažil prodat jako velký hit, ale už pomalu míří do hlubin zapomění.

Oscarového efektu se podařilo dobře využít u Tváře vody, ačkoliv měl film premiéru už před měsícem, v průměru na stejný počet představení vykouzlil první víkend po svém triumfu více než dvojnásobé tržby a výrazný nárůst proti minulému týdnu. Celkově míří k 30 tisícům a mezi nejlepšími filmy patří do té lepší poloviny. Odlesk oscarové slávy dopadl také na Tři billboardy za Ebbingem (nárůst o 13 %, celkově 45 tisíc), naopak s dvojici jen nominovaných (Akta Pentagon, Já, Tonya) to ani nehlo.

Black Panther ubránil vedení proti sedminásobné přesile

6. 3. 2018

Ani třetí víkend po sobě nenašel Black Panther přemožitele, i když se ho snažilo srazit z trůnu hned sedm (!) novinek. V tržbách má na kontě už skoro 210 tisíc diváků, letos zatím čtvrtý nejlepší výsledek. Finální odhad se pořád drží někde nad 250 tisíci diváky, tedy zhruba v marvelácké úrovni třetího Kapitána nebo Iron Mana.

Žebříčku letos zatím stále bez problému kraluje Padesát odstínů svobody, celkově už 330 tisíc diváků a přes 50 miliónů v tržbách. Zájem ovšem padá stejně rychle jako u jedničky a dvojky, závěrečná část erotické romantiky má už jen maximálně dva až tři týdny v první dvacítce.

O druhé místo za rok 2018 se aktuálně perou dva dětské filmy. Čertoviny už mají čtvrt miliónu, ale přidávají už jen malé tisícovky. Animák Coco má lepší formu a sedmý víkend po sobě přidal více 10 diváků. Celkově má přes 210 tisíc a může myslet i na 300 tisíc.

Z novinek se nejvíce zapsala Rudá volavka, která stíhala Panthera a nedohnala ho jen o 6 tisíc diváků. 20 tisíc je podobný rozjezd jako Mission: Impossible, Expendables nebo Lucy, tedy klasický otevírák akčního filmu. Necelých 15 tisíc donesl horor Winchester, což je nadprůměrný start, vzhledem k mizerné konkurenci by mohl přinést víc než jen klasický trojnásobek startu typického pro horory. Krimi komedie Noční hra přilákala 8 tisíc diváků a stejně jako laciný animák Triky s trpaslíky bude v TOP 20 zřejmě jen na návštěvě. Do první dvacítky pronikl také ještě záznam koncertu Sex pistols (1200 diváků), ale my se chceme pověnovat ještě zbylým dvěma novinkám.

Obě totiž patřily mezi oscarové kandidáty, i když nakonec po nedělním udílení odešly až na jednu výjimku s prázdnou. Ani v českých kinech to nebyl takový úspěch jako ostatní oscaroví kandidáti, protože Já, Tonya ani Lady Bird se podle naší přehledné tabulky nemůžou rovnat s ostatními favority. Těm kromě Dunkerku (250 tisíc) vévodí z těch méně komerčně zajímavých Nejtemnější hodina (64 tisíc), slušnou návštěvnost mají po měsíci a půl také Tři billboardy (42 tisíc). Jsme zvědaví, zda nejcennější soška nějak zahýbe s návštěvností Tváře vody, 23 tisíc je zatím na podobný film průměr. České distribuci zbývá ještě jeden dluh - premiéra Call Me By Your Name je naplánovaná na 22. března.

Pantera u nás naháněli nevěrné ženy, pračlověci i novináři

26. 2. 2018

V USA drtil Black Panther druhý víkend po sobě (nejen) únorové rekordy, u nás je situace výrazně klidnější. Za druhý víkend si nová marvelovka připsala pěkných 46 tisíc diváků, což znamená pouze 45% mezivíkendový pokles oproti premiérovému víkendu. Ve srovnání s nejsilnější MCU čtyřkou je Black Panther nejslabší a jeho účet se uzavře zřejmě někde okolo 250 tisíc diváků, tedy někde na úrovni třetího Iron Mana nebo prvních Avengers.

Na americký hit útočila z trojice novinek minulého víkendu, nejsilněji potom česká romantická komedie Věčně Tvá nevěrná. Pro Milana Cieslara je to mimochodem druhý film za pouhé dva měsíce. Jeho předchozí film Špindl vytáhl za první víkend k 36 tisícům, tady je ještě 4 tisíce lepší a potvrdil tak úžasnou formu českého filmu - ze čtyř novinek letošního roku (Čertoviny, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, Prezident Blaník) zatím všechny čtyři při premiéře dosáhly minimálně 40 tisíc diváků za první víkend.

I druhá novinka, animák Pračlověk, měl velmi solidní start, 27 tisíc diváků je nejlepší start pro jakýkoliv film studia Aardman u nás a může tak pomýšlet na nadprůměrných 150 tisic diváků. V této bezpečné zóně už je jeho největší aktuální soupeř, pixarovské Coco, které přihodilo dalších 12 tisíc a celkově už míří k 200 tisícům a minimálně do příští soboty může nosit bronzovou medaili za rok 2018. Coco navíc drží velmi dobrý průměr lidí na kino, i po šesti týdnech nekleslo pod 200. Pračlověk tohoto čísla nedosáhl ani při premiéře, což mu komplikuje dlouhodobý souboj.

Třetí novinka týdne, novinářské drama Akta Pengaton, zaujalo zhruba 7 tisíc diváků, v tématickém minižebříčku je to nejlepší start, mezi aktuálními oscarovkami to ale bude stačit zřejmě jen na bramborovou medaili, Nejtemnější hodina i Tři billboardy za Ebbingem měly lepší odraz, Dunkerk je potom úplně jiná liga. Z pohledu režiséra Stevena Spielberga to také bude jeden z těch nejslabších výkonů a to i vzhledem k žánru, aktuálně to vypadá jen na překonání Amistadu nebo Válečného koně, teď to bude na dálku soupeření s Lincolnem, nicméně Mnichov nebo Most špiónů i přes své náročnější téma dokázaly přilákat podstatně více diváků.

P. S. Jumanji se teprve devátý víkend od premiéry NEVEŠLO do první pětky.

Black Panther zvítězil, ale rekordy u nás nepokoří

19. 2. 2018

Zatímco v USA nejnovější marvelovka Black Panther atakuje rekordy návštěvnosti, 192 miliónů dolarů za první tři dny promítání je 5. nejlepší start historie, u nás dle očekávání odstartoval jen nadprůměrně. 88 tisíc diváků řadí Panthera až do sedmé desítky nejnavštěvovanějších premiér, letos to bude nejlépe číslo 2, Padesát odstínů svobody nasbíralo za minulý víkend o 50 tisíc diváků více. I v marvelovkách je to daleko do stupňů vítězů, prozatím 5. nejlepší start, pro srovnání tři měsíce starý Thor: Ragnarok nasbíral za stejnou dobu dvojnásobek. Divácká mánie se tak u nás konat nebude a film by měl podle všeho přinest zhruba 250.000 diváků, což zřejmě nebude stačit ani na první desítku za rok 2018.

Naopak 50 odstínů svobody tam nepochybně pronikne, mezivíkendový propad sice činí skoro 60 %, ale to je nejméně ze všech dosavadních tří dílů. Nejúspěšnější díl to rozhodně nebude, trojka teď bude na dálku soupeřit s dvojkou, která má na ní po premiérovém víkendu náskok zhruba 16 tisíc diváků. Zatím jsme na 270 tisících a konečné číslo bude nejméně 350 a při dobré atmosféře možná až 400 tisíc.

O třetí příčku víkendu se porvaly dvě nedávné novinky, Coco pomalu ale jistě dál vyzobává dětské publikum a má na dostřel 200.000 diváků. Aby se z ní stala “lepší polovina pixarovek”, bude potřebovat ještě dalších 25 tisíc, což ale při současném tempu a konkurenci by nemělo být tak obtížně. Sněhová královna 3 se sice ještě drží v první desítce, ale vzhledem k malému počtu diváků na představení ji kina zřejmě brzy začnou méně nabízet. Ferdinand i Čertoviny na dalších místech už sbírají spíše drobky. Do hry zasáhne příští týden nový kousek studia Aardman (Wallace a Gromit), ten ale u nás nemá tak masovou základnu jako Pixar nebo Mimoni, takže čekáme spíše menší start. 4 tisícovky diváků z předpremiér a 14. místo v aktuálním žebříčku to potvrzují.

K Jumanji už nám došly vtipné komentáře před pár týdny, každopádně film se stále drží v první pětce a za minulý víkend si může připsat i velmi úspěšný milník celosvětově, překonal totiž v tržbách 900 miliónů a je oficiálně pátým nejúspěšnějším filmem roku 2017. Do miliardy se to zdá daleko, ale Jumanji má před sebou ještě jedno eso v rukávu, a to opožděnou dubnovou premiéru na velkém trhu v Japonsku.

A ještě doplníme, že premiéru si o víkendu v českých kinech odbyl také hlavní oscarový favorit, fantasy drama Tvář vody, ale necelých 10 tisíci diváků z něj i přes jméno režiséra žádný tahák na peníze nedělají, je to podobně “okrajový” start jako Tři billboardy za Ebbingem.

Evropský filmový trh meziročně klesl, svět táhne Čína

16. 2. 2018

Podobně jako loni vydala Evropská audiovizuální observatoř přehled o evropském kinotrhu. Loni si ho většina českých médií všimla hlavně kvůli českému meziročními růstu, který byl mimořádný. Letos jak víme naopak došlo k mírnému poklesu, což trápilo také další země v Evropě. Pojďme se podívat na data podrobněji.

Přehled ještě není kompletní, chybí data za Belgii, Lucembursko a Maltu, ale dle propočtů by se v zemích Evropské osmadvacítky mělo loni prodat zhruba 985 miliónů lístků. To je zhruba o 0,5 % méně než loni. Poklesly především velké hlavní trhy - Francie skoro o 2%, Španělsko o necelé 1 %, Itálie o hrozivých 13 %, jen Německo a Velká Británie vykázaly malý růst. Jsou to zároveň státy, které mají silný podíl domácí kinematografie, takže pokud není více silných domácích titulů, lidé do kina nepřijdou. To je důvod především silného propadu v Itálii, která měla silný rok 2016, ale loni se už tak domácím snímkům nedařilo. Španělsko to dokázalo jakžtak zvládnout, stejně jako Francie. Naopak tak trochu slavit mohou v Německu, ti měli meziroční propad v letech 2015 až 2016 více než 13 % a letos se naopak trochu zlepšili.

Silný růst naopak vykázaly menší trhy ze Střední a Východní Evropy, pouze dva trhy mají meziroční pokles. Kromě Česka ještě Slovinsko, ve spanilé jízdě naopak pokračují Slováci (opět rekordní nárůst, více než o 18 %), dobrá čísla mají také Rumuni (11 %) nebo Poláci (skoro 9 %), což je zajímavé vzhledem i velikosti jejich trhu. Jak v případě Slovenska, tak i v případě Polska stály za filmem silné domácí snímky, které měly několik zástupců v první desítce. Z dalších částečně evropských trhů stojí za to vypíchnout také velmi pěkný růst v Rusku (skoro 10 %) nebo v Turecku (22%, světový rekordman).

A jak vypadá situace ve zbytku světa? Zatím máme oproti minulému roku čísla jen z části trhů. O stavu v USA se psalo už mnohokrát, pokles prodaných lístků přes 6 % způsobil nemalé bolesti hlavy kinařů i producentům. Radost naopak mohou mít z čínského trhu, který se po ospalejším růstu mezi lety 2015 a 2016 vrátil k “obvyklým čínským číslům” a meziročně vyrostl o více než 13 %. Čínský trh je druhý největší po USA, má více než 8 miliard dolarů a americké filmy z něj ukousnou více než třetinu. A to prosím ještě nepočítáme do čínské trhu další silné oblasti jako Tchajwan nebo Hong-Kong, každý z nich generuje zhruba 300 miliónů dolarů.

Celosvětově by se měl kinotrhu za loňský rok přiblížit k hranici 40 miliard dolarů (36 miliard euro). V naší tabulce budem postupně doplňovat ještě další chybějící velké hráče, hned jak zjistíme čísla. Země Střední a Jižní Ameriky generují cca 3 miliardy dolarů, celá Afrika naopak přináší jen cca 300, Střední východ (počítaný k Evropě) by měl přinést cca 200 miliónů. Nejvíce čísel nám ještě chybí ve východní Asii, kde kromě dvojice čínských “odpadlíků” jsou ještě další velké a zajímavé trhy jako Japonsko, Jižní Korea, Indie, Malajsie a do regionu se také počítá Austrálie, těchto sedm států dělá čísla skoro jako Čína nebo celá Evropa (cca 6 miliard).

Filmy 2018 - Animované filmy 2018 - České filmy 2018 - Horory 2018 - Komedie 2018 - Filmy 2019