10. 5.
2,3 M Kč
26
0 %

Black Panther ubránil vedení proti sedminásobné přesile

6. 3. 2018

Ani třetí víkend po sobě nenašel Black Panther přemožitele, i když se ho snažilo srazit z trůnu hned sedm (!) novinek. V tržbách má na kontě už skoro 210 tisíc diváků, letos zatím čtvrtý nejlepší výsledek. Finální odhad se pořád drží někde nad 250 tisíci diváky, tedy zhruba v marvelácké úrovni třetího Kapitána nebo Iron Mana.

Žebříčku letos zatím stále bez problému kraluje Padesát odstínů svobody, celkově už 330 tisíc diváků a přes 50 miliónů v tržbách. Zájem ovšem padá stejně rychle jako u jedničky a dvojky, závěrečná část erotické romantiky má už jen maximálně dva až tři týdny v první dvacítce.

O druhé místo za rok 2018 se aktuálně perou dva dětské filmy. Čertoviny už mají čtvrt miliónu, ale přidávají už jen malé tisícovky. Animák Coco má lepší formu a sedmý víkend po sobě přidal více 10 diváků. Celkově má přes 210 tisíc a může myslet i na 300 tisíc.

Z novinek se nejvíce zapsala Rudá volavka, která stíhala Panthera a nedohnala ho jen o 6 tisíc diváků. 20 tisíc je podobný rozjezd jako Mission: Impossible, Expendables nebo Lucy, tedy klasický otevírák akčního filmu. Necelých 15 tisíc donesl horor Winchester, což je nadprůměrný start, vzhledem k mizerné konkurenci by mohl přinést víc než jen klasický trojnásobek startu typického pro horory. Krimi komedie Noční hra přilákala 8 tisíc diváků a stejně jako laciný animák Triky s trpaslíky bude v TOP 20 zřejmě jen na návštěvě. Do první dvacítky pronikl také ještě záznam koncertu Sex pistols (1200 diváků), ale my se chceme pověnovat ještě zbylým dvěma novinkám.

Obě totiž patřily mezi oscarové kandidáty, i když nakonec po nedělním udílení odešly až na jednu výjimku s prázdnou. Ani v českých kinech to nebyl takový úspěch jako ostatní oscaroví kandidáti, protože Já, Tonya ani Lady Bird se podle naší přehledné tabulky nemůžou rovnat s ostatními favority. Těm kromě Dunkerku (250 tisíc) vévodí z těch méně komerčně zajímavých Nejtemnější hodina (64 tisíc), slušnou návštěvnost mají po měsíci a půl také Tři billboardy (42 tisíc). Jsme zvědaví, zda nejcennější soška nějak zahýbe s návštěvností Tváře vody, 23 tisíc je zatím na podobný film průměr. České distribuci zbývá ještě jeden dluh - premiéra Call Me By Your Name je naplánovaná na 22. března.

Pantera u nás naháněli nevěrné ženy, pračlověci i novináři

26. 2. 2018

V USA drtil Black Panther druhý víkend po sobě (nejen) únorové rekordy, u nás je situace výrazně klidnější. Za druhý víkend si nová marvelovka připsala pěkných 46 tisíc diváků, což znamená pouze 45% mezivíkendový pokles oproti premiérovému víkendu. Ve srovnání s nejsilnější MCU čtyřkou je Black Panther nejslabší a jeho účet se uzavře zřejmě někde okolo 250 tisíc diváků, tedy někde na úrovni třetího Iron Mana nebo prvních Avengers.

Na americký hit útočila z trojice novinek minulého víkendu, nejsilněji potom česká romantická komedie Věčně Tvá nevěrná. Pro Milana Cieslara je to mimochodem druhý film za pouhé dva měsíce. Jeho předchozí film Špindl vytáhl za první víkend k 36 tisícům, tady je ještě 4 tisíce lepší a potvrdil tak úžasnou formu českého filmu - ze čtyř novinek letošního roku (Čertoviny, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, Prezident Blaník) zatím všechny čtyři při premiéře dosáhly minimálně 40 tisíc diváků za první víkend.

I druhá novinka, animák Pračlověk, měl velmi solidní start, 27 tisíc diváků je nejlepší start pro jakýkoliv film studia Aardman u nás a může tak pomýšlet na nadprůměrných 150 tisic diváků. V této bezpečné zóně už je jeho největší aktuální soupeř, pixarovské Coco, které přihodilo dalších 12 tisíc a celkově už míří k 200 tisícům a minimálně do příští soboty může nosit bronzovou medaili za rok 2018. Coco navíc drží velmi dobrý průměr lidí na kino, i po šesti týdnech nekleslo pod 200. Pračlověk tohoto čísla nedosáhl ani při premiéře, což mu komplikuje dlouhodobý souboj.

Třetí novinka týdne, novinářské drama Akta Pengaton, zaujalo zhruba 7 tisíc diváků, v tématickém minižebříčku je to nejlepší start, mezi aktuálními oscarovkami to ale bude stačit zřejmě jen na bramborovou medaili, Nejtemnější hodina i Tři billboardy za Ebbingem měly lepší odraz, Dunkerk je potom úplně jiná liga. Z pohledu režiséra Stevena Spielberga to také bude jeden z těch nejslabších výkonů a to i vzhledem k žánru, aktuálně to vypadá jen na překonání Amistadu nebo Válečného koně, teď to bude na dálku soupeření s Lincolnem, nicméně Mnichov nebo Most špiónů i přes své náročnější téma dokázaly přilákat podstatně více diváků.

P. S. Jumanji se teprve devátý víkend od premiéry NEVEŠLO do první pětky.

Black Panther zvítězil, ale rekordy u nás nepokoří

19. 2. 2018

Zatímco v USA nejnovější marvelovka Black Panther atakuje rekordy návštěvnosti, 192 miliónů dolarů za první tři dny promítání je 5. nejlepší start historie, u nás dle očekávání odstartoval jen nadprůměrně. 88 tisíc diváků řadí Panthera až do sedmé desítky nejnavštěvovanějších premiér, letos to bude nejlépe číslo 2, Padesát odstínů svobody nasbíralo za minulý víkend o 50 tisíc diváků více. I v marvelovkách je to daleko do stupňů vítězů, prozatím 5. nejlepší start, pro srovnání tři měsíce starý Thor: Ragnarok nasbíral za stejnou dobu dvojnásobek. Divácká mánie se tak u nás konat nebude a film by měl podle všeho přinest zhruba 250.000 diváků, což zřejmě nebude stačit ani na první desítku za rok 2018.

Naopak 50 odstínů svobody tam nepochybně pronikne, mezivíkendový propad sice činí skoro 60 %, ale to je nejméně ze všech dosavadních tří dílů. Nejúspěšnější díl to rozhodně nebude, trojka teď bude na dálku soupeřit s dvojkou, která má na ní po premiérovém víkendu náskok zhruba 16 tisíc diváků. Zatím jsme na 270 tisících a konečné číslo bude nejméně 350 a při dobré atmosféře možná až 400 tisíc.

O třetí příčku víkendu se porvaly dvě nedávné novinky, Coco pomalu ale jistě dál vyzobává dětské publikum a má na dostřel 200.000 diváků. Aby se z ní stala “lepší polovina pixarovek”, bude potřebovat ještě dalších 25 tisíc, což ale při současném tempu a konkurenci by nemělo být tak obtížně. Sněhová královna 3 se sice ještě drží v první desítce, ale vzhledem k malému počtu diváků na představení ji kina zřejmě brzy začnou méně nabízet. Ferdinand i Čertoviny na dalších místech už sbírají spíše drobky. Do hry zasáhne příští týden nový kousek studia Aardman (Wallace a Gromit), ten ale u nás nemá tak masovou základnu jako Pixar nebo Mimoni, takže čekáme spíše menší start. 4 tisícovky diváků z předpremiér a 14. místo v aktuálním žebříčku to potvrzují.

K Jumanji už nám došly vtipné komentáře před pár týdny, každopádně film se stále drží v první pětce a za minulý víkend si může připsat i velmi úspěšný milník celosvětově, překonal totiž v tržbách 900 miliónů a je oficiálně pátým nejúspěšnějším filmem roku 2017. Do miliardy se to zdá daleko, ale Jumanji má před sebou ještě jedno eso v rukávu, a to opožděnou dubnovou premiéru na velkém trhu v Japonsku.

A ještě doplníme, že premiéru si o víkendu v českých kinech odbyl také hlavní oscarový favorit, fantasy drama Tvář vody, ale necelých 10 tisíci diváků z něj i přes jméno režiséra žádný tahák na peníze nedělají, je to podobně “okrajový” start jako Tři billboardy za Ebbingem.

Evropský filmový trh meziročně klesl, svět táhne Čína

16. 2. 2018

Podobně jako loni vydala Evropská audiovizuální observatoř přehled o evropském kinotrhu. Loni si ho většina českých médií všimla hlavně kvůli českému meziročními růstu, který byl mimořádný. Letos jak víme naopak došlo k mírnému poklesu, což trápilo také další země v Evropě. Pojďme se podívat na data podrobněji.

Přehled ještě není kompletní, chybí data za Belgii, Lucembursko a Maltu, ale dle propočtů by se v zemích Evropské osmadvacítky mělo loni prodat zhruba 985 miliónů lístků. To je zhruba o 0,5 % méně než loni. Poklesly především velké hlavní trhy - Francie skoro o 2%, Španělsko o necelé 1 %, Itálie o hrozivých 13 %, jen Německo a Velká Británie vykázaly malý růst. Jsou to zároveň státy, které mají silný podíl domácí kinematografie, takže pokud není více silných domácích titulů, lidé do kina nepřijdou. To je důvod především silného propadu v Itálii, která měla silný rok 2016, ale loni se už tak domácím snímkům nedařilo. Španělsko to dokázalo jakžtak zvládnout, stejně jako Francie. Naopak tak trochu slavit mohou v Německu, ti měli meziroční propad v letech 2015 až 2016 více než 13 % a letos se naopak trochu zlepšili.

Silný růst naopak vykázaly menší trhy ze Střední a Východní Evropy, pouze dva trhy mají meziroční pokles. Kromě Česka ještě Slovinsko, ve spanilé jízdě naopak pokračují Slováci (opět rekordní nárůst, více než o 18 %), dobrá čísla mají také Rumuni (11 %) nebo Poláci (skoro 9 %), což je zajímavé vzhledem i velikosti jejich trhu. Jak v případě Slovenska, tak i v případě Polska stály za filmem silné domácí snímky, které měly několik zástupců v první desítce. Z dalších částečně evropských trhů stojí za to vypíchnout také velmi pěkný růst v Rusku (skoro 10 %) nebo v Turecku (22%, světový rekordman).

A jak vypadá situace ve zbytku světa? Zatím máme oproti minulému roku čísla jen z části trhů. O stavu v USA se psalo už mnohokrát, pokles prodaných lístků přes 6 % způsobil nemalé bolesti hlavy kinařů i producentům. Radost naopak mohou mít z čínského trhu, který se po ospalejším růstu mezi lety 2015 a 2016 vrátil k “obvyklým čínským číslům” a meziročně vyrostl o více než 13 %. Čínský trh je druhý největší po USA, má více než 8 miliard dolarů a americké filmy z něj ukousnou více než třetinu. A to prosím ještě nepočítáme do čínské trhu další silné oblasti jako Tchajwan nebo Hong-Kong, každý z nich generuje zhruba 300 miliónů dolarů.

Celosvětově by se měl kinotrhu za loňský rok přiblížit k hranici 40 miliard dolarů (36 miliard euro). V naší tabulce budem postupně doplňovat ještě další chybějící velké hráče, hned jak zjistíme čísla. Země Střední a Jižní Ameriky generují cca 3 miliardy dolarů, celá Afrika naopak přináší jen cca 300, Střední východ (počítaný k Evropě) by měl přinést cca 200 miliónů. Nejvíce čísel nám ještě chybí ve východní Asii, kde kromě dvojice čínských “odpadlíků” jsou ještě další velké a zajímavé trhy jako Japonsko, Jižní Korea, Indie, Malajsie a do regionu se také počítá Austrálie, těchto sedm států dělá čísla skoro jako Čína nebo celá Evropa (cca 6 miliard).

Padesát odstínů svobody ovládlo valentýnský víkend

12. 2. 2018

Závěrečný díl trilogie Padesát odstínů dle očekávání zboural kina a za první čtyři dny přilákal více než 138 tisíc diváků a divaček. To je dle 23. nejnavštěvovanější (dle diváků) a 18. nejúspěšnější (dle tržeb) výsledek novodobé historie. Není to až tak překvapivé, protože první dva díly jsou v žebříčku také. Padesát odstínů šedi dokonce dodnes vede dle počtu diváků s více než 250 tisicí, dvojka už ale zaostala o 100 tisíc. Trojka tedy není až takový pokles, přesto je to nejslabší výsledek série. Celkové číslo tedy můžeme očekávat někde okolo 350 tisíc, což není úplně lichotivé, ale odpovídá to obvyklému tempu prvních dílů, které se po premiéře velmi brzo okoukaly a velmi rychle se v žebříčku propadly.

S erotickým vyvrcholením dokázal držet krok jen Prezident Blaník, i když utrpěl více než průměrný propad skoro 58 %, což značí, že se také brzy vyčerpal. Nicméně statečně vzdoruje i když se nepromítá v nejrozšířenější síti kin Cinema City, které ho po sporu s producentem odmítají hrát. V čem spor je? Podle všeho se Prezident Blaník chystá online dřív než za klasické čtyři měsíce, Stream.cz ho chce uvést za dva až tři měsíce, což se Cinema City nelíbilo.

Na třetím místě už jako obvykle Jumanji, které se opět nenechalo odstavit od medailových pozic a i osmý víkend doneslo více než 15.000 diváků, což zatím dokázalo jen 15 filmů historie. Celkové číslo už přesáhlo 350 tisíc a ještě stále nekončíme. Tento víkend ale dostane Jumanji těžkého soupeře, marvelácký Černý panter už si brosí své drápy z vibrania a čeká se, že roztrhá konkurenci. A Jumanji je v cílové skupině “rodinných dobrodružných filmů s dabingem” první na ráně.

Čtvrté Coco přihodilo také pár tísicovek a v průběžném žebříčku za rok 2018 zatím drží druhou pozici, ale s očekáváným nástupem Padesáti odstinů a Černého pantera je to zřejmě naposledy. O svojí pozici v žebříčku se navíc musela prát s novinkou Sněhová královna 3, což je prakticky bezejmenný ruský animák, nicméně vzhledem k solidní reklamě i malé konkurenci nasbíral více než 15.000. O dětskou přízeň se perou ještě Čertoviny, ovšem ti přihodily jen 7 tisíc a po slušném startu stále více zpomalují.

Střídání turnusů na horách v rámci dětských prázdnin se obecně na návštěvnosti dětských filmů projevilo nejvíce, naopak se vzhledem k blížící se oscarové noci dařilo slušně hlavním nominovaným, kteří okupují pozice ve druhé desítce žebříčku. Do jejich řad ale vlítne už tento čtvrtek hlavní oscarový favorit, fantasy pohádka pro dospělé Tvář vody a bude zajímavé sledovat, jak se strefí do vkusu českého publika.

Tonda Blaník sice prezidentem není, ale kraluje návštěvnosti

5. 2. 2018

Na vlně nedávného zájmu o prezidentské volby se celovečerní film s Tondou Blaníkem svezl velmi svižně a během prvního víkendu přilákal více než 63 tisíc diváků. Což je velmi sympatický start a pokud se podíváte na tabulku nejúspěšnějších českých premiér, je to už třetí zástupce za pouhý měsíc roku 2018, který se probojoval mezi prvních 30 filmů. Pro český film a návštěvnost českých kin rozhodně dobrá zpráva.

Spokojený může být na druhém místě i animák Coco, který podobně jako další dětské filmy (Čertoviny na čtvrtém, Ferdinand na sedmém a Paddington 2 v druhé desítce) zaznamenal mezivíkendový nárůst diváků a to díky začínajícím jarním prázdninám. Cesta do lepší poloviny v žebíčku Pixaru ale bude ještě náročná, bude to chtít zatím celkových 130 tisíc diváků zvojnásobit, abychom mohli mluvit o úspěchu.

Z dalších českých zástupců kromě Čertovin, které už mají na dostřel čtvrt miliónů diváků, stojí zminit další zpomalení Zoufalých žen. Za dva týdny je to dalších 40 % dolů a ne moc vysoký počet diváků na představení, vlastně mnohem lépe si zatím Špindl, který už čtvrt miliónů překonal. Nicméně po první měsíci je zatím převaha českých filmů v žebříčku za rok 2018 jasná, okupují první dvě místa.

Jak už bývá poslední týdny zvykem, pokýveme obdivně směrem k Jumanji, které kroutí už sedmý týden a patří k soutěži vytrvalosti k těm nejlepším. Ostatně podívejte se na filmy, které ve stejnou dobu od premiéry měly podobná čísla a pochopíte, jak moc úctyhodná čísla to jsou.

Na závěr ještě něco k “oscarovkám”. Premiérová Nit z přízraků startuje až ze 12. místa, lepší výsledky má i starší Tři billboardy za Ebbingem, nejvíc se ale stále líbí churchillovská Nejtemnější hodina, celkem už nasbírala 50 tisíc diváků.

Coco převzalo vedení, zastaví někdo Jumanji?

29. 1. 2018

Spíše podprůměrný víkend z hlediska zájmů diváků přinesl vyrovnaný souboj hned tří filmů. Překvapivě nejlépe si vedl animák Coco, který startoval v premiéře minulý týden až druhý, ale mezivíkendově poklesl o pouhých 16% a donesl skoro dalších 40 tisíc. S podobnou výdrží by si mohl snadno sáhnout na čtvrt miliónů určitě, což by mu pro prvních pár týdnů roku mohlo zajistit velmi vysoké příčky v celkové tabulce.

Na druhé příčce startuje jako premiéra závěrečný díl trilogie Labyrint. Skoro 32 tisíc je o chlup nejlepší start série, uvidíme, zda jeho tempo bude podobné dvojce (pěkný start, rychlý pád) nebo jedničce (menší start, solidní výdrž). Meta úspěchu je nastavena na 80 tisíc. Rozhodně další víkend.

Na třetí místo propadla česká komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. Mezivíkendový pokles je průměrných 50 %, vzhledem k příšerným recenzím je to vlastně dobré znamení a tempo by mělo vystačit zhruba na 250 tisíc diváků určitě.

Čtvrtou příčku drží Jumanji, tenhle film zřejmě bude v kinech budou hrát i při další prezidentské volbě. The Rock a jeho kámoši mají na kontě už 300 tisíc, kdybychom dál jeli tabulku pro rok 2017, šplhala by tahle dobrodružná komedie do první pětky. Fascinující je hlavně počet diváků na představení v kinech, průměr je pořád na 400, což mu můžou všechny novinky jen tiše závidět.

O podobných číslech sní především Zdeněk Troška, Čertoviny zpomalily a meta 250 tisíc diváků je najednou čertovsky daleko. Jestli se má nová česká pohádka hrát nejen na vesnických kinech, tak bude muset zabrat a vzhledem k nulové dětské konkurenci příštích pár týdnů se pustit do boje s animákem Coco od podlahy.

V TOP 20 najdeme ještě další dvě novinky, ale obě dvě jsou v ní jen na návštěvě, protože se 4 tisícovkami diváků během premiéry se zápisy do historie nedělají. Zatímco u artovky S láskou Vincent se podobný zážeh čekal, pro ambiciózní drama Ridleyho Scotta je to zklamání a bude to zřejmě nejslabší komerční záznam čerstvého osmdesátníka v českých kinech.

Zoufalé ženy s nadějným startem, ze zálohy útočí Coco

22. 1. 2018

Hned pět velkých novinek zaútočilo uplynulý víkend na české diváky a všech pět se dostalo do první dvacítky. Nejvíce se čekalo od české komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, ta nakonec přitáhla skoro 65. 000 diváků. Což je na český velkofilm lehce nadprůměrné číslo, pro srovnání Lída Baarová před dvěma roky, také od Filpa Renče, přilákala přes 105.000 diváků, v žebříčku českých premiér se Zoufalé ženy pohybují ve třetí desítce. Čtvrt miliónu by měla být povinnost, bude hodně záležet na mezivíkendovém vývoji.

Na druhé pozici startuje disneyovka Coco. Měla celkem slušné výsledky z předpremiér, 44 tisic diváků je v rámci očekávání, podobně kriticky ceněné animáky jako Zootropolis nebo Lego Batman startovaly s podobnými čísly. Řachanda typu Mimonů to není, nicméně dobře, že distributor neudělal podobnou chybu jako (před)loni s Vaianou a nasadil film až po Novém roce. Alespoň 200 tisíc by mělo být jistých. Za úspěch může Coco považovat, že se jim podařilo odklákat publikum pohádky Čertoviny, která propadla mezivíkendově o 60% a po solidním startu začíná výrazněji zpomalovat.

Thriller Cizinec ve vlaku bude patřit do té úspěšnější poloviny akčních vystoupení Liama Neesona, 12 tisíc diváků za první víkend už stačilo dotáhnout či překonat celková čísla Nonstop, Neznámého nebo prvních 96 hodin a jestli mu vydrží dech, měl by dohonit i jejich úspěšnější pokračování.

Oscarový favorit Tři billboardy za Ebbingem startuje s necelými 10 tisíci, což je pěkné číslo, nicméně týden stará Nejtemnější hodina z podobného soudku na tom byla lépe, a to i tento týden, hlásí jen malý pokles 34% a ještě si pár týdnů v první dvacítce zřejmě pobude. I poslední novinka týdne, oscarový kandidát pro nejlepší zahraniční film, Nemilovaní, na tom už je o poznání hůře a nalákala jen tísícovku diváků.

Fenoménem posledních týdnů je dobrodružná komedie Jumanji, která přidala dalších 24 tisíc, která i přes vlažný start pokračuje v překvapivě stabilních výsledcích a útočí na 300 tisíc. Osmička Star Wars ji může jen tiše závidět, po úžasném startu se její návštěvnost prakticky zastavila a bude mít co dělat, aby přesáhla 500.000. Její poměr návštěvnosti první víkend vůči celkových tržbách je hrozivých 42 %, obvykle se pohybuje okolo 25 %, české filmy mají ještě nižší, okolo 15 % a mimochodem Jumanji už má 12 %.

Nezapomeňte prozkoumat také dnes vydaná celková čísla za rok 2017.

Oficiální čísla za rok 2017 - mírný pokles návštěvnosti, ale pořád dobrý ročník

22. 1. 2018

Oficiální čísla z UFD jsou tu a my konečně můžeme shrnout český filmový kinotrh za rok 2017.

Tak jak jsme předpovídali už v listopadu, došlo meziročně k mírnému poklesu tržeb i diváků. Celkový účet zní na 15 233 432 diváků a 2 004 245 131 korun v tržbách. Je to historicky druhý nejlepší výsledek za samostatnou Českou republiku a potvrzuje se tak vzrůstající trend od počátku tisíciletí.

Důvodů, proč se nepřekonal minulý rok je hned několik a na datech je to jasně vidět.

1. Předloňský rok byl mimořádně silný. Zatímco předchozí roky návštěvnost kin rostla v řádu procent, rok 2016 zaznamenal meziroční nárůst 20 %. To je i v rámci evropských trhů mimořádné číslo a i rozvíjející se trhy mívají menší rychlost.
  2. Rok 2016 měl také předvším prol český film, který táhne diváky do kin, skvělé výsledky. V celkové návštěvnost přinesl více než 30% a to nejen díky Andělu Páně 2, ale i filmům jako Teorie tygra, Bezva ženské či Lídě Báárové. Loni se naopak českému filmu nedařilo vůbec, jeho podíl klesl na 20%, což je druhý nejhorší výsledek za posledních 15 let. V roce 2016 se dostalo do první padesátky 17 českých filmů, loni jen 10.
  3. Slabší byla nabídka amerických filmů. Hollywood letos zažil velmi špatné léto a jen slušný závěr roku mu přinesl finiš, který znamená zhruba 3 % pokles v tržbách, ale více než 6 % v divácích. Protože americká produkce u nás tvoří mezi 60 % a 70 % diváků, slabší dodávka dobrých filmů se promítne výrazně i u nás. Ale vzhledem ke slabšímu roku česých filmů si i tak mohl podíl amerických filmů sáhnout na rekordních 73%.
  4. Chyběly také snímky z jiných trhů. Dobrou pověst u nás mají britské snímky, ať už ty, které jsou napůl hollywoodské (James Bond, Harry Potter) nebo opravdu ryze britské (Bridget Jones). Žádná taková série loni nebyla, takže ani toto nás nezachránilo.
  5. Průměrná cena vstupenky mírně stoupla na 132 Kč, což je spíš dané větším počtem 3D představení, jejichž podíl díky dětským i jiným výpravným kouskům stoupl. Nicméně zdražení se zatím nekonalo, naopak kinaři se snažili co to šlo a loni pro diváky uspořádali představení, co to šlo - více než 44.000, což je nový rekord.
Spolu s čísly za trh vydala také UFD konečná čísla za jednotlivé filmy v roce 2017. My jsme si první desítku už sestavili na základě průběžně sledovaných dat na začátku roku, jejich pořadí se v celkovém žebříčku příliš nezměnilo.

Na prvním místě Já, padouch, který přilákal nakonec více než 610 tisíc diváků a má tržby přes 82 miliónů. O fous menší tržby má pětka Pirátů z Karibiku, výrazně méně diváků svědčí o větším podílu dražších 3D představení. A na třetím místě osmá epizoda Star Wars, Poslední z Jediů na bronzovou medaili v tržbách vystřelil za pouhé dva týdny.

Pokud bychom tabulku počítali podle diváků, bude pořadí mírně jiné, třetí bude Po strništi bos, které nakonec překonal magických 500 tisíc, do první desítky by ještě podle diváků pronikl i Špunti na vodě (401 tisíc) a překvapivě také Anděl Páně 2, který vzhledem k pozdní prosincové premiéře a dlouhé vytrvalosti sbíral čísla i minulý rok a přidal dalších 365 tisíc.

Finální čísla UFD také potvrzují náš předchozí odhad, že nejlepším distributorem roku byl po čtyřleté pauze Falcon s více než 32 % podílem, dosavadní hegemon CinemArt klesl na druhou příčku s odstupem zhruba 3 %. Trojkou je Vertical (Freeman) a čtvrtý Bioscop.

Poslední z Jediů je celosvětově nejúspěšnějším filmem roku, kdo ho následuje?

18. 1. 2018

Před několika dny dle očekávání překročila osmá epizoda Star Wars v tržbách dosavadní jedničku minulého roku a vystřídala tak Krásku a zvíře na první příčce loňského žebříčku. Stala se tak oficiálně nejúspěšnějším filmem nejen v USA, ale i celosvětově.

1. Poslední z Jediů měl mohutný start, v USA za první víkend více než 220 miliónů, ale v dalších dnech začal ztrácet a na tučné tržby Síly se probouzí bude muset zapomenout. V USA to bude celkově nějakých 650 miliónů, tedy zhruba třetinový pokles oproti sedmému dílu. Ve světě jsou jeho tržby vzhledem k předchozímu dílu poměrně stejné, takže by se měly zastavit někde mezi částkou 1,3 až 1,4 miliardy. Zle se vedlo Poslednímu z Jediů hlavně v Číně, kde ho po týdnu museli stáhnout z kin, jinak ale válcoval konkurenci kde to šlo. Pro devítku to bude za dva roky o hodně těžší splnit očekávání.
  2. Kráska a zvíře vládla žebříčku od letošního března. Předělávka animované disneyovky si vedla velmi dobře nejen v USA, k americké půlmiliardě přidala ještě dalších více než 700 miliónů celosvětově. Další připravované předělávky (Aladdin, Mulan) mají dobře umetenou cestičku.
  3. K třetímu místu vytáhla osmý díl Rychle a zběsile hlavně Čína, kde film vydělal skoro 400 miliónů dolarů a stal se zde nejúpěšnějším importem historie. V USA patřil ve výsledcích spíše k průměru, ovšem celosvětové tržby překračující miliardu (nejlepší výsledek roku) ho mohutně posunuly nahoru. Skvělých 1,5 miliardy od sedmého dílu se sice podařit nepřekonalo, ale pokles na 1,2 miliardy není až tak velký, jak by se po smrti jednoho ze dvou tahounů série zdálo. Devítka je jistá.
  4. Čtvrtým filmem roku 2017 a posledním, kdo překročil magickou miliardu, se stala dle očekávání trojka animáku Já, padouch. V USA byl na sebe podobně jako Rychle a zběsile vydělal zhruba jen čtvrtinu tržeb, byl to ovšem mezinárodní hit, ostatně i u nás stále pořád vede průběžnou roční tabulku. Je to už třetí film série s miliardovým průměrem a velmi brzy můžeme čekat přírůstek.
  5. Pětkou pro letošní rok je nakonec nový Spider-Man. Tak trochu překvapivý vítěz v ostré comicsové konkurenci, pomohl mu nakonec kvalitní východoasijský finiš. Injekci už dříve samozřejmě poskytla především Čína, hezky si ale vedl i v domovském USA (330 miliónů). I přes marvelovskou injekci to ale není zatím nejúspěšnější film se Spider-Manem, tím historicky zůstává 10 let stará trojka z první trilogie.
  6. Šestým filmem roku je film, který ….nikdo kromě Číny prakticky neviděl. Ano, čínský snímek Wolf Warrior 2 zbořil doma všechny rekordy, vydělal tam přes 850 miliónů dolarů, což je vedle Star Wars: Síly se probouzí nejlepší výsledek jednoho filmu na jednom trhu. Ze světa (Austrálie a limitované uvedení v USA) přiteklo pár drobáků, celkem více než 870 miliónů. Většina hollywoodské produkce může tiše závidět.
  7. Na sedmém místě začíná comicsová úroda. Druzí Strážci Galaxie to nakonec dotáhli na 863 miliónů dolarů, jejich výkon výrazně kolísal trhu od trhu. Oproti prvnímu dílu je to nárůst zhruba 15%, což je přeci jen o něco méně, než byl Marvel zvyklý. Trojka je i tak potvrzená.
  8. Osmou pozici pro sebe urval třetí Thor, který měl podobně různorodé výsledky, v USA byl solidní hit, jinde spíše podprůměr. Nicméně půdu pro letošní marvelácký nálet připravil dobře, výsledky série skoro zdvojnásobil a jak Černý panter tak především třetí Avengers by měli miliardu dát v pohodě.
  9. Na devátém místě s minimální ztrátou skončila Wonder Woman. Ta měla na rozdíl od svých comicsových konkurentů vynikající výsledky v USA (je po Star Wars a Krásce třetím nej filmem roku), ale podobně jako další filmy od DC měla slabé výsledky v Evropě. Nicméně ani nejoblíbenější ženská postava letošního roku nezachránila Ligu spravedlnosti, která zklamala na celé čáře a donesla jen 665 miliónů. Což je nejméně ze všech dosavadních DC zářezů.
  10. První desítku uzavírají pátí Piráti z Karibiku. Podobně jako Rychle a zběsile 8 nebo Já, padouch 3 spoléhaly hlavně na mimoamerické tržby, které tvoří skoro čtyřpětinový podíl. Také u nás byl pěkně dlouho číslem 1 než ho překonal třetí Padouch a velmi brzy i osmé Star Wars. Celkově to je ale druhý nejslabší výsledek série a na šestku to už nevypadá.

Návštěvnost kin víkend od 17. 5.
Deadpool 2

Nejúspěšnější filmy 2018 v ČR