13. 7.
0,2 M Kč
9
77 %

Poslední víkend roku ovládli Špindl a Jumanji, Poslední z Jediů nestačil

2. 1. 2018

Poslední víkend roku nalákal do kin skoro 300 tisic diváků. Byl to pěkný finiš, ale přeci jen to nebude stačit na loňský prosinec, který byl zhruba o 15% vydatnější. A podle neoficiálních dat se potvrzuje, že rok 2017 skončí v celkových číslech zhruba o 1 % pod rokem 2016.

Většině filmů se dařilo lépe než během vánočního víkendu, v absolutních číslech na tom byla nejlépe dobrodružná komedie Jumanji: Vítejte v džungli, s více než 100% nárůstem a více než 68.000 diváky za druhý víkend. Stala se tak překvapivým vítězem silvestrovského víkendu a po pouhých dvou týdnech má na kontě už skoro 150 tisíc diváků.

K lepšímu výsledku se nadechla také česká komedie Špindl. Číslům Padesátky se sice nepřiblíží, ale z hlediska diváků přisypala poslední víkend roku nejvíce, přes 70.000, takže podobně jako Jumanji může směle pokukovat po čtvrtmiliónu diváků.

Tato dvojice odsunula překvapivě nové Star Wars až třetí místo, které zaznamenaly nárůst “jen” 20 % a dalších 56 tisíc diváků. Celkově jsme tedy na 430 tisicích, což tedy podle některých způsobů počítání znamená stopku v roční tabulce 2017. Na diváky je to čtvrté nejlepší místo, na tržby třetí. Celkově by se mohla osmá epizoda Star Wars vyšvihnout v pohodě nad 500 tisíc, ale už bude soupeřit jen o pozice mezi Star Wars filmy, nikoli o roční medaile. Na tržby už je dvojka, na Sílu se probouzí ztrácí pořád zhruba 15 %, nicméně například v porovnání s výsledky z USA a dalších trhů, se u nás drží Poslední z Jediů lépe a nepropadá se tolik.

Na čtvrté příčce se také zvedl Ferdinand, který se do vánoční nálady trefil lépe a plus 33 tisíc diváků pro něj znamená hned polovinu jeho celkových tržeb. Podobně jako v USA mu uškodilo nasazení do přímé konkurence Star Wars, třeba takové Coco český distributor nasazuje až po Vánocích a teď pouze testuje jeho výkon na pár předpremiérách. I tak mu to stačilo na 15. místo. A žebříčkem si také pomalu klestí cestu nahoru další vánoční předpremiéra, pohádka Čertoviny, která už bude mít před čtvrteční premiérou na kontě sympatických 15 tisíc diváků.

Samotné premiéry týdne si moc neškrtly, Největší showman i Ztracen v džungli jsou s čísly okolo 10 až 15 tisíc v šedi průměru, ještě hůře dopadlo tenisové drama Borg/McEnroe, to nalákalo jen cca 2 tisíce diváků. Že volno na konci roku není ideální pro premiéry vážných filmů potvrzuje i propad Vraždy v Orient Expresu či prakticky ignorovaná předpremiéra Zmenšování.

V průběhu týdne se ohlédneme za uplynulým rokem, tedy kterým filmům se dařilo a kterým ne. Podíváme se také na výsledky v zámoří a dalších zemích. Na oficiální data o českém trhu si budeme muset počkat zhruba do 20. ledna.

Rekordní vánoční víkend ve znamení souboje Star Wars s dalšími novinkami

27. 12. 2017

Vánoční víkend se mohl pochlubit velmi pěknou celkovou návštěvností, do kin si našlo cestu přes 200 tisíc diváků, což je nejlepší výsledek sváteční historie. Důvodem je doznívající horečka z premiéry nových Star Wars, čtyři solidní novinky a jedna vánoční předpremiéra.

Na prvním místě dle očekávaní stále nové Star Wars, ale propad 78 % je nejhorší výsledek z nové trojice za poslední tři roky. Obvykle je propad více než 60 % u premiéry alarmující, ale vzhledem k masivnímu startu má nastat panika u megahitů až s jinými čísly. Pro srovnání - Síla se probouzí měla druhý víkend po premiéře propad 73 %, Rogue One 74 %. V historickém žebříčku všech Star Wars patří dle počtu diváků nové epizodě zatím čtvrté místo - během následujícího týdne by se měla posunout na třetí. Na víc to ovšem nebude, teď jde jen o to uhrát dobré skóre proti sedmé epizodě, očekávaný rozdíl zatím držíme o 15 % až 20 % menší.

Proti Star Wars zaútočila hned trojice silných novinek. Překvapivě na tržby se nejlépe vedlo dobrodružné komedii Jumanji. Na původní verzi přišlo před před 22 lety skoro 140 tisíc diváků a nová verze by ji s otvírákem přes 30 tisíc mohla dohonit. Mezi dobrodružným filmy je to více než solidní start, navíc na rozdíl od konkurence se nemůže opřít Jumanji o zavedenou značku.

Na diváky porazila Jumanji nová česká komedie Špindl. Dva roky starý zázrak, kdy podobně laděná Padesátka alespoň na jeden víkend porazila tehdy sedmou epizodu Star Wars, se tentokrát neopakoval, 36 tisíc diváků je otvírák spíše podprůměrný, v úrovni jiného filmu stejného tvůrčího týmu (Láska je láska) ale třeba výrazně horší než Život je život. 200 tisíc diváků by s podobným startem mělo být reálné, nicméně megahit to nebude.

Nejhůře odstartoval Ferdinand, na áčkový animák od tvůrců Doby ledové či Ria přišlo jen 13 tisíc diváků, tudíž celkově to nebude ani 100 tisíc. To jsou úplně jiná čísla, než na které je studio Blue Sky zvyklé a žádný zápis do historie se konat nebude. Poslední novinkou týdne je třetí díl hudební komedie Ladíme, necelé 4 tisícovky diváků nijak nevystupuje z řady předešlých dílů. Tady už se historie nebude psát pravděpodobně ani příští týden.

V TOP 20 najdeme ještě předpremiérové Čertoviny, nová pohádka Zdeňka Trošky se zatím hraje jen v pár sálech a do ostré distribuce vstoupí až no Novém roce. Zatím má solidní průměr na představení, nicméně vše rozhodne až samotná premiéra. V žebříčku ještě stojí za zmínku návrat Svěrákova filmu Po strništi bos, který si zažil malý vánoční revival a nasbíral dalších cca 15 tisíc diváků za poslední dva týdny. Do očekávané mety 500 tisíc mu však stále chybí podle oficiálních statistik UFD ještě více než 30 tisíc a vzhledem k premiéře pro DVD a další home video minulý týden už zřejmě další velké nasazení mít nebude.

Poslední z Jediů otevřel skvěle, ale rekord nepadl

18. 12. 2017

Nastalo to, co jsme všichni čekali: osmá epizoda Star Wars zbourala o víkendu kina. Ale podobně jako v USA, to nebylo tak velké bourání, jako u předchozí, sedmé epizody. Poslední z Jediů přilákal za první čtyři dny necelých 202 tisíc diváků. Je to přibližně o 30 tisíc méně než měla Síla se probouzí, takže i celkové výsledky budou zřejmě o nějakých 15 % menší, tedy něco v rozmezí 500 až 600 tisíc diváků. Zatím jich má Poslední z Jediů včetně předpremiér 226 tisíc a začíná pro něj závod s časem. Titul nejúspěšnější premiéry roku 2017 už filmu letos nikdo nevezme, teď už to bude jen o tempu, které by pomohlo dohnat sice na začátku pomalejší, ale o to vytrvalejší soupeře v tabulce o nejúspěšnější film roku 2017, kterými jsou třetí Padouch a pátí Piráti, oba dva v kategoriii plus mínus 550 tisíc diváků. Na splnění má dle oficiálního počítání Poslední z Jediů už jen necelé dva týdny, pak už se můžou začít podle některých metodik jeho čísla započítávat do roku 2018.

V historických tabulkách premiér si může Poslední z Jediů připsat aktuálně devátou příčku podle počtu diváků a pátou podle tržeb. Rekordy se tedy prozatím přepisovat nebudou, je to "jen" velmi velmi úspěšná premiéra. A doufejme že vrátí diváky do kin, protože říjnová a listopadová měsíční čísla jsou meziročně výrazně horší než loni a vše spěje k tomu, že rok 2017 bude slabší než loňský rok 2016. Ten se navíc kromě silných podzimních premiér mohl opřít ještě o vánoční megahit Anděl Páně 2, který drtil návštěvnost kin celé loňské Vánoce. U Star Wars je pohádková atmosféra přeci jen výrazně slabší než u české pohádky, navíc mu budou (sice z velké dálky, ale přeci jen) dýchat na záda nové dětské premiéry, americký animák Ferdinand a nová pohádka Čertoviny, kteří už si vyzkoušeli nanečisto speciální předpremiéry první víkend. Ferdinand má sice větší tržby a premiéru už tento čtvrtek, ale Čertoviny mají lepší průměr na představení a budou si protahovanou předpremiéru užívat až do začátku roku 2018. Nehledejte za tím snahu dostat se do končícího ročníku Českého lva (zdravíme Masaryka), ale spíše urvat během Vánoc dětskou pozornost.

Na dalších příčkách se nic zajímavého neodehrálo, všechny ostatní filmy dělaly novým Star Wars víceméně jen kompars, pouze o malou vzporu se pokoušely dvojky Matek a Paddingtona. Oba dva budou chtít poutat pozornost i během Vánoc, minimálně Matky na tahu o Vánocích si o pozornost drze řekly už svojí velmi solidní premiérou minulý čtvrtek, a protože komedií (filmů pro ženy) je v kině aktuálně zoufalý nedostatek, budou dál sbírat větší tísícovky diváků dále. Na čele pelotonu pro rok 2017 se situace už uklidnila, třetí Thor si v poklidu hlídá třetí místo, tedy dokud ho neodfouknou Star Wars. Velké změny zcela nahoře už kromě Star Wars letos nečekejte.

K několika změnám by ještě mohlo dojít na konci první desítky či v druhé desítce. Nad číslo 20 se zřejmě ještě letos protlačí nová Vražda v Orient-expresu, která už předjela Ligu spravedlnosti a doufejme brzy si podá Emoji ve filmu. Na 150 tisíc plus si bude myslet Ferdinand, ale má těžké soupeře, jednak konkurenci ze všech stran a pak Vánoční svátky. Od trojice Největší Showman, Jumanji nebo Ladíme 3 se zázraky nečekají, ale všem by mohl na závěr roku zamotat hlavy český Špindl. Tématicky podobná Padesátka před dvěma lety také vyzvala na přímý souboj tehdy nové Star Wars a bylo to jistou chvíli nečekaně vyrovnané. Necelých 450 tisíc je číslo, ke kterému by určitě chtěli přiblíži i tvůrci Špindlu, povánoční premiéra napoví, jak moc to bude reálné.

Zlevněné vstupné přilákalo diváky zpět do kin, vyhrály Matky na tahu o Vánocích

11. 12. 2017

Multikina sice hrála uplynulý víkend za poloviční ceny, přesto se rekordní návštěvnost nekonala, první dvacítka dala dohromady ani ne 200 tisíc diváků. Může za to hlavně slabší nabídka, žebříček ovládla vánoční komedie Matky na tahu o Vánocích. 33 tisíc diváků je číslo, o kterém by si tato průměrná komedie jindy mohla zdát, ale protože široko daleko není velká konkurence a komedií je letos pomálu, může si gratulovat k čtyřikrát lepšímu startu, než měl první díl. Naopak český vánoční příspěvek, Přání k mání, by si určitě přál mít lepší čísla, pouhých 18 tisíc diváků za první víkend je na na český film průměrný start a vzhledem k malé konkurenci by se dalo říci spíše podprůměrný.

Usmívat se tak můžou spíše trvalky posledních týdnů. Druhý Paddington i díky levnějšímu vstupné má dokonce lepší návštěvnost než první víkend a má nyní další necelé dva týdny na to, aby si urval dětskou pozornost, než bude mít premiéru animovaný trhák Ferdinand. Vražda v Orient expresu je i pátý týden po sobě nejhůře čtvrtá a kluše k metě 200 tisíc diváků. Superhrdinové Liga spravedlnosti i třetí Thor také těžili ze zlevněného vstupného a mezívíkendově si polepšili, ale ani pro jednoho z nich to není nijak podstatné. Thor se zřejmě pohodlně usadí na třetí příčce pro letošní rok (tedy alespoň do premiéry nových Star Wars) a Liga spravedlnosti se musí ještě hodně snažit, aby se podívala alespoň do první dvacítky.

Vzhledem k premiérám posledních týdnů se také proměnilo celkové složení první dvacítky. Prakticky vymizely starší animáky a drží se jen listopadové premiéry (Maxinožka, Příšerákovi), zajímavým úkazem je obnovená premiéra Anděla Páně 2, který se po roce od své rekordní cesty českými kiny alespoň podíval na chvilku zpět a přilákal skoro 1200 diváků. Slabé výsledky českých kin už doufejme ve čtvrtek napraví premiéra nejočekávanějšího filmu roku, osmé epizody Star Wars.

Slabý víkend vyhrál druhý Paddington, superhrdinové pohořeli

4. 12. 2017

Jeden z nejslabších víkendů roku, kdy celková návštěvnost filmů z první dvacítky sotva přelezla 100 tisíc diváků, vyhrál druhý Paddington. Jeho start je podobný jako měl před třemi roky první díl, něco přes 20 tisíc diváků. Tedy na film vcelku očekávaný, ovšem v rámci letošních premiér spíše podprůměrný otevírák, který nijak nevylepší mizerné listopadové výsledky kin.

V TOP 20 najdeme ještě dalších 5 premiér týdne. Hned za Paddingtonem skončil nový český film Kvarteto, patnáct tisíc diváků je ovšem malé číslo jak na český film, tak na film Miroslava Krobota, jeho Díra u Hanušovic otevřela před třemi lety za dvojnásobek. Nechodilo se nijak extra ani na nové scifi 7 životů, které i přes slušnou reklamu mělo jen o něco málo větší čísla než pět let starý záznam koncertu Metallicy, který si mimochodem můžete už pustit online na iTunes. Další dvě novinky se pohybují téměř na hranicích statistické chyby, Nádech pro lásku ani Madam služebná vzhledem ke své artovější orientaci ani na větší čísla myslet nemohly.

Největší ránu ale o víkendu utrpěly comicsovky. Liga spravedlnosti se propadla o dalších 60%, což kopíruje trend i minulých zářezů z DC unvierza, s výjimkou Sebevražedného oddílu. Mnohem větší pád ale zaznamenal třetí Thor, který po famózní startu zpomaluje každý týden na poloviční rychlost. Podle tržeb už je letošní trojkou a nevypadá to, že si polepší, pátí Piráti i třetí Padouch měli během stejné doby mnohem lepší výdrž.

Nejspokojenější tak může být nová Vražda v Orient-expresu, která po měsíci v kinech má sice "jen" 137 tisíc, ale průměr diváků na představení ji mohou comicsovky jen závidět. V poklidu tak zřejmě dokráčí k hranici 200 tisíc diváků a tedy i pozici mezi dvaceti nej filmy letošního roku. Náš Avatar index, porovnávající relativní úspěšnost filmu v USA a v ČR, se už přehoupne brzy pod 1, tzn film bude u nás poměrně mnohem úspěšnější než za Oceánem.

Liga spravedlnosti dál vládne, ale návštěvnost kin se meziročně zhoršuje

27. 11. 2017

Tržby za poslední víkend byly vzhledem k sezóně spíše slabší, na první místo tak stačilo Lize spravedlnosti pouhých 25 tisíc diváků. Je to ale pokles o 66 %, což značí, že se neradostné kritiky stačily už rozšířit a zájem o novou comicsovku upadá. Je to o něco lepší než měl Batman v Superman (pokles druhý víkend o hrozivých 71 %), ale horší než Wonder Woman (standardních 51 %) nebo Sebevražedný oddíl (48 %) - ten zřejmě bez problémů uhájí první místo ve filmovém vesmíru DC.

Slábne i Thor na čtvtém místě, k dnešnímu dni nasbíral 389 tisíc diváků a v souboji o první místo mu začíná docházet dech, třetí Padouch i pátí Piráti se do druhého měsíce odráželi s lepší kondicí.

Velmi pěkné tempo drží s konkurencí Vražda v Orient expresu, kterou dělí od prvního místa v žánrovém žebříčku už jen týden či dva. Ukazuje, že dobře doplňuje stávající nabídku v kinech a bez ohledu na novinky poctivě sbírá náročnější diváky, kterým aktuálně v kinech chybí výraznější film.

Novinky týdne dle očekávání žádnou velkou díru do tabulek neudělají. Nejlépe na tom je horor Hráči se smrtí, který potvrzuje, že letos Češi chtějí chodit na všechny hrůzy, i když nemají nejlepší recenze. Naopak u komedie Táta je doma 2 se projevilo, že první díl se do kin ani nedostal, takže přilákal jen pár tisíc diváků a brzy si to zřejmě namíří pryč z první dvacítky. Předpremiéra česko-slovenského filmu Přání k mání ukazuje, že distributor chce otestovat jak moc brzy budeme chtít koukat už na vánoční filmy, zatím se mu to moc nepovedlo, protože v pár desítkách kin získal jen necelých 1400 diváků. Oficiálně ho uvidíme až 7. 12. a bude zajímavé sledovat, jak se popere v ostré konkurenci komedie Matky na tahu 2, která půjde ve stejný den po titulu nej vánočního filmu letošnho roku mnohem s větší propagací.

Víkendová čísla dokreslíme ještě doplněnou finální statistikou za měsíc říjen. Ten byl bohužel výrazně slabší než ten loňský a náskok roku 2017 oproti rekordnímu roku 2016 se tak ztenčil na pouhá 3 %. Supersilný loňský říjen, který dodal do roční tabulky hned tři velmi úspěšné filmy (Bezva ženská na krku, Lichožrouti, Doctor Strange) a nechal vyniknout i zářijové premiéry (třetí Bridget Jones) má zásluhu na loňském skvělém meziročním růstu i v evropském měřítku stejně jako prosincový Anděl páně 2. Miliónový český trhák byl loni závěrečným esem, nicméně kromě říjnových slušných hitů mu půdu rozehřály ještě listopadová Fantastická zvířata. Podobný film ale v listopadu chybí a i přes pěkný rozjezd Thora bude letošní jedenáctý měsíc také pod úrovní roku 2016. Vzhledem k tomu, že osmá epizoda Star Wars vše nezachrání, protože i Síla probouzí dala jen necelý půlmilión. můžeme už teď skoro jistě odhadnout, že z hlediska výsledku kin bude rok 2017 slabší než rok 2016.

Liga spravedlnosti otevřela lépe než v USA, ale rekord se nekoná

20. 11. 2017

Zatímco marvelácký Thor: Ragnarok otevřel před třemi týdny za rekordních 154 tisíc diváků, Liga spravedlnosti z konkurenčního DC se musí spokojit se zhruba polovičním otevírákem. Batmanovi a Supermanovi se u nás historicky nedaří nijak zvlášť dobře, za relativně velký úspěch lze brát loňský Batman v Superman, který otevřel ještě o 8 tisíc diváků lépe. Z nového DC vesmíru se v ČR nejvíc líbil Sebevražedný oddíl, který potvrzuje, že na vážné comicsy moc nejsme a podobně jako třeba u X-Menů nakonec vyhrají ti nejvtipnější sólisti (Deadpool). Liga si sáhne někam zřejmě mezi 150 a 200 tisíc, takže zapadne do šedivého průměru. Mimochodem, zajímavé srovnání - v USA Liga spravedlnosti otevřela za 96 miliónů, což je vyloženě zklamání, lepší byla i Wonder Woman. Ta naopak u nás prakticky zapadla a nasbírala celkem jen něco přes 90 tisíc.

Na druhé místo klesl minulý vítěz, krimi Vražda v Orient expresu, ale nemusí smutnit. Ani ne 30% pokles, na kontě už skoro 100 tisíc, a tak stále může živit svůj sen stát se nejúspěšnější kriminálkou u nás. Jeho přímá konkurence navíc padá rychlosti blesku, Sněhulák už je na cestě z první dvacítky a za měsíc a půl nasbíral stejně diváků jako Vražda za 11 dní.

Spokojen může být na třetí příčce i Thor, i přes comicsovou konkurenci padá pomaleji, než by si u Warnerů přáli. Podle tržeb už má na dostřel bronzovou příčku za rok 2017 a v srovnání s letošní nejlepší pětkou má zatím i nejlepší tempo i když má z nich druhý nejhorší start. A jen pro pořádek, což už jsme říkali při jeho rekordním startu, už si může nárokovat pozici nejúspěšnější comicsárny u nás.

Na čtvrté příčce startuje závěrečný díl trilogie Zahradnictví. Ještě před rokem by vzhledem k minulým úspěchům bylo pro Jana Hřebejka 23 tisíc diváků za první víkend málo, ale vzhledem, že první dva díly si nevedly vůbec dobře, je to nakonec docela úspěch a navíc zlepšení oproti slabé dvojce. Celkově by celá trilogie mohla dát čtvrt miliónu. Ukusovat šance mu budou další dva čeští zástupci v první desítce - zatímco Milada slábne, Bajkeři celkem srdnatě drží a po měsíci v kinech je musí těšit stabilní průměr diváků na představení, který jim zaručuje další nasazení v kinech. Čtvrt miliónů je pořád ještě reálných.

Z novinek je třeba zmínit ještě film Dokud nás svatba nerozdělí, přes 7 tisíc diváků za první celý víkend je slušný start na francouzskou komedii, i když u ní nejvíce hrozí nájezd budoucích předvánočních novinek, které se budou snažit hrát na podobnou notu. Naopak většina trháků na prvních příčkách může být v klidu, až do nových Star Wars nás v nejbližších třech týdnech nečeká žádný velký trhák a v ohrožení tak budou jen druholigoví hráči z oblasti hororů a animáků.

Velká víkendová bitva - Thor vs Hercule Poirot 1:1

13. 11. 2017

Zatímco v USA si týden starý Thor pochutnal na dalších premiérách týdne a Vraždu v Orient expresu překonal dvojnásobně, u nás měl marvelácký hrdina mnohem těžší pozici a jen těsně obhájil první příčku. A to ještě pouze pohledem na tržby, protože měřítkem diváků se k velmi pěknému startu vybičovala právě adaptace slavného krimi románu Agathy Christie. Rozdíly ve srovnání s Amerikou jsou jasné - jednak Thor u má u nás v nohách o týden více a jeho tempo už slábne, druhou je pak oblíbenost Hercula Poirota u nás, vykovaná roky televizních repríz jeho všemožných případů. Ve výsledku ale mohou být spokojeni oba dva soupeři - Thor už má na kontě přes 330 tisíc diváků a probojoval se do první pětky letošního žebříčku a Vražda v Orient expresu je nejlepší start kriminálky u nás a odsunula nedávno uvedeného Sněhuláka na druhou příčku.

Dobrou kondici novinek potvrdil i Maxinožka, podobně jako v případě Příšeráků, My Little Pony nebo Es z pralesa se na zajímavou hranici 20.000 diváků dostal další druholigový animák, který potvrzuje neustálý hlad malých ratolestí po nových filmech. V první dvacítce je stále skoro polovina dětských filmů a to ani jeden z nich není od věhlasného studia typu Disney. Že to ale není samospásné, se přesvědčil i český zástupce Lajka, po dvou týdnech má pouze něco přes 3.000 diváků a zdá se, že velmi brzy vypadne z TOP 20.

Ještě jedna novinka týdne se ale do první dvacítky probojovala a to kriminálka Suburbicon - ovšem jen s výsledkem něco přes 2 tisíce diváků. Potvrzuje se, že nasazení filmů je aktuálně velmi žánrově stereotypní, kromě animáků frčí ještě krimi-thrillery a horory, ostatní žánry mají minimální zastoupení. Což je jeden z důvodů, proč se českým Bajkerům daří stále držet se v popředí, je to prakticky jediná "dospělá" komedie široko daleko.

Zamíchat žebříčkem se tento týden pokusí hned dvě velké novinky. Comicsová Liga spravedlnosti se bude pokoušet porazit Thora (starty DC vesmíru jsou ale zatím stále slabší než Marvelu), o reparát se také bude pokoušet závěrečný díl trilogie Zahradnictví, která má zatím velmi rozpačité výsledky. Do karet hraje tvůrcům filmů i majitelům kin fakt, že v pátek je státní svátek a diváci tak budou mít třídenní "volný víkend".

Thor stále burácí, nezastavila ho ani Milada

6. 11. 2017

Ani druhý víkend po sobě nezpomaluje marvelácký válečník tempo a připsal si dalších 72 tisíc diváků. Celkově už má přes čtvrt miliónu a za dva týdny dokázal to, co třeba Strážcům Galaxie 2 trvalo 10 týdnů. V tabulce Marvelu už je druhý a po příštím víkendu má jistou první příčku. A v celkovém žebříčku za rok 2017 je zatím sedmý, příště už by mohl být klidně šestý a na dostřel čtvrté příčce.

Z druhé příčky na něj s uctivým odstupem kouká česká Milada. Ve srovnání podobných českých filmů (historická událost či osobnost z minulého století) si nevede příliš dobře. Letošní Masaryk je na tom zhruba třikrát lépe, na ryze komerční Lídu Baarovou už ztrácí podstatně více a překonává maličko pouze Anthropoid, který vznikl v podobném mezinárodním složení. Tady ale výrazně nemopohl ani český dabing. Je to ale pořád lepší start než druhá česká premiéra týdne - Lajka. Ta přilákala pouze necelé 2 tisícovky diváků, což je výrazně méně než měly další animované experimenty Aurela Klimta. Ostrá dětská konkurence ho vytlačila na pokraj zájmu a brzy vypadne z TOP 20.

Naopak radost mohou mít Příšerákovi, druholigový německý animák posbíral téměř 25 tisíc diváků, což pro podobnou kategorii hodně pěkný výsledek, který zřejmě chytře využil doznívajícího Halloweenu. Stejné vlny využil i horor Všechno nejhorší, 18 tisíc diváků je na podobný žánr pořád velké číslo, opět se potvrzuje, že se Češi naučili chodit na strašidelné filmy čím dál tím častěji. Potvrzením tohoto trendu je 1500 diváků pro prakticky nepropagovaný alternativní britský thriller Zabití posvátného jelena, který se jako pátá novinka týdne probojoval alespoň na 17. příčku.

Thor v českých kinech zaburácel a zbořil několik rekordů

30. 10. 2017

Od třetího Thora se čekalo hodně, ale že to bude až taková komerční pecka, v to se nedoufalo. 154 tisíc diváků za první víkend je pořádně macaté číslo a hned několik rekordů. Je to samozřejmě nejlepší start série Thor (každý díl přinese zhruba 2,5x více než ten předchozí, to je progres!), nejlepší start filmu v Marvel Cinematic Universu (ano, lepší než Avengers nebo Kapitán Amerika) a také nejlepší start jakéhokoliv comicsového filmu u nás. To poslední je nutné brát trochu s rezervou, protože podobně jako nedávní Strážci Galaxie 2, je Thor žánrem spíše už sci-fi či fantasy, navíc s velkým příměsem komedie. A přesně takový mix českým divákům chyběl, klasický hollywoodský biják jsme tu neměli od léta a tak vyhladovělí fanoušci vzali kina útokem. Není to nejlepší start roku, pátí Piráti či třetí Padouch byli ještě o pár tisícovek lepší a tak je Thor zatím letošní třetí nejlepší otvírák. V celkových číslech je to druhá desítka. Každopádně tu máme před letošních finišem nového favorita na číslo 1, konkurovat mu může už prakticky jen osmá epizoda Star Wars. Mimochodem, Já, Padouch 3 konečně podle průběžných čísel získal prvenství i podle výnosů a bude zajímavé sledovat, zda jeden z dvojice Thor či Poslední z Jediů ho bude ohrožovat.

Thor si také v klidu podal další novinky týdne. Osm díl série Saw sice přilákal "jen" 22 tisíc, ale to je pořád hodně solidní start na horory. Je to dokonce nejlepší start série vůbec a bez problémů se vmákčne i do nejlepší desítky hororových startů u nás. Potvrzuje se, že na horory se chodí poslední roky čím dál tím více, jen letos už tato první desítka zažila čtyři změny. A ještě jeden pěkný start, na páté pozici startuje dokument Earth - Den na zázračné planetě. Už v předpremiéře pěkně bodoval, 11 tisíc za první oficiální víkend je ještě lepší výsledek - mezi dokumenty opět v první desítce a letos nejlepší dokumentární otevírák.

Na čísla velmi úspěšný víkend mohl potěšit i starší filmy. Bajkeři sice neměli nijak oslnivý start, ale mezivíkendový pokles pouhých 22 % znamená, že zájem neopadá a bude se na českou komedii chodit pěkných pár týdnů. 200 tisíc už by teď neměl být problém. Solidní tempo si ještě drží Sněhulák, ale ten si o podobném celkovém výsledku může jen zdát, další skoro padesátiprocentní pád znamená, že nadšení vyprchává a dohnat Zmizelou na čele žebříčku nejúspěšnějších kriminálek bude velmi těžké.

Do TOP 20 se ještě podívaly další dva nové filmy - předpremiéra německého animáku Příšerákovi potvrzuje, že děti se kina aktuálně nemohou nabažit a chodí se prakticky na cokoliv. A na jedenácté pozice startuje slovenský film Čára, nicméně jeho publikum je spíše okrajové a další Fontánu pre Zuzanu nečekejme.

Návštěvnost kin víkend od 12. 7.
Hotel Transylvánie 3: Příšerózní dovolená

Nejúspěšnější filmy 2018 v ČR