3,4 M Kč
128
53 %

České filmy převálcovaly konkurenci

České filmy převálcovaly konkurenci

4. 9. 2017

Poslední prázdninový víkend byl velkým vítězstvím pro český film. Dle očekávaní se na první místo probojovala novinka Hurvínek a kouzelné muzeum, který po rozpačité předpremiéře přilákal velmi pěkných 56 tisíc diváků. To je pro srovnání o něco lepší start než měl například Čtyřlístek ve službách krále, ale o něco horší než Lichožrouti. V letošních českých startech je to čtvrtá příčka za Po strništi bos, Masarykem a Špuntech na vodě. Pokud to nebyl jen mimořádný záchvěv v kombinaci s nepěkným počasím a blížící se školou, mohl by Hurvínek pomýšlet na víc než očekávaných 200 tisíc diváků.

Po strništi bos se sice posunul na druhé místo, ale mezivíkendově dokonce narostl a přilákal hned 44 tisíc diváků, což je v očekávaném honu za půlmilióntým divákem po předchozím rozpačitém víkendu rozhodně dobrá zpráva. V celkových číslech už je dle tržeb nový Svěrák nej českým filmem roku, dle diváků potřebuje na Masaryka ještě tento týden, po kterém by se měl ještě více přiblížit k hlavní pětce letošního roku.

V žebříčku za rok 2017 máme už nové číslo jedna - alespoň podle počtu diváků - Já, padouch 3 už má na kontě o sedm tisíc diváků více než Piráti 5, v tržbách ho díky levnějším dětským představením zatím Jack Sparrow drží v šachu.

Čtveřice zahraničních novinek neměla proti českým šampiónům šanci. Solidní výsledek uhráli maximálně Loganovi parťáci, i když 10 tisíc diváků na dohnání popularity Dannyho parťáků stačit nebude. Tulipánová horečka sice nabízí lákavé erotické scény, ale nikdo o nich zdá se neví, jen 2,5 tisíce diváků je na podobný film žalostně málo. Experimenty typu Inhumans (kinopremiéra jinak televizního seriálu) a Cesta času (existenciální dokument) jsou potom s pár stovkami diváků v TOP 20 pouze jednorázovými návštěvníky.

Po strništi bos zpomaluje, ale už má téměř čtvrt miliónů diváků

28. 8. 2017

Po slušném otvíráku minulý týden si nový český film Po strniští bos mohl v pohodě užít první místo i poslední víkend. Nasbíral ale jen 41 tisíc diváků, celkově to je 225 tisíc diváků. Jsou to pořád vysoká čísla, nicméně pořád to není tak rekordní, jak by si možná u Svěráků přáli. V ostrém srovnání dvou po sobě jdoucích víkendů je to z první pětky letošního roku nejslabší výsledek, na vodou drží Po strniští bos především silná návštěvnost i ve všední den. Jeho víkendový výsledek však hodně vypovídá u budoucím tempu - je to slabší výsledek než měl druhý víkend Masaryk (43 tisíc) i menší průměr na kino (340 vs 450 u Masaryka). A zajímavé je i srovnání s předchozími Svěrákovými filmy.

Z hlavní trojice novinek si vedla nejlépe Temná věž, která o prsa porazila Toma Cruise, oba dva však dosáhli jen na průměrný výsledek 12-13 tisíc diváků, což z nich trvalku dalších víkendů nedělá. Naopak 10 tisíc diváků pro Velkou oříškovou loupež 2 je pro takto malý animák úspěch, jednička má za celou dobu promítání jen 16 tisíc, takže dvojka rozhodně brzy překoná jedničku. Pro malý animák je to o větší úspěch, že bodovala v nabité konkurenci Emoji (ano, bohužel už má přes 100 tisíc diváků), Já, padoucha 3 (ještě pořád pár tisícícovek do zlata chybí) a především Hurvínka, který v dětské předpremiéře přilákal první 3 tisícovky diváků. Tvůrci české legendy by si přáli rozhodně více, protože tohle na oslnivý start ve srovnání s ostatními předpremiérámi nevypadá.

P. S. Podle čerstvých měsíčních statistik za červenec je celkově kinotrh stále ve skvělé kondici. Jeden z nejsilnějších červenců historie pomohl dál udržovat zhruba 10% nárůst oproti loňskému rekordnímu roku.

Nový Svěrák přilákal 113 tisíc diváků. Je to málo nebo moc?

21. 8. 2017

Výsledky velmi očekávaného víkendu jsou už venku a podle UFD si do kinosálů na nový film Jana Svěráka s názvem Po strništi bos našlo cestu 113 tisíc diváků. To je pěkné číslo z pohledu roku 2017 hned z několika pohledů. Je to rozhodně nejúspěšnější letošní česká premiéra (dosud vládnoucí dvojka Masaryk-Špunti na vodě má "jen" 76 tisíc) a pátá nejlepší letos. Lepší čísla měly letos jen čtyři americké filmy - Piráti z Karibiku 5, Já, padouch 3, Padesát odstínů 2 a Rychle a zběsile 8. Po strništi bos tak splňuje předpoklady, že to bude jen z největších trháků roku, obzvláště pokud vezmeme v úvahu, že české filmy mají obvykle mnohem delší vytrvalost a na rychlém startu tak nezáleží.

Nicméně v porovnání třeba s Andělem Páně 2 má Po strništi bos skoro o polovinu méně a v historické tabulce českých startů mu podle diváků bude patřit "až" pátá příčka. Lepší start měl kromě Anděla také Kajínek či Babovřesky - a co je nejzajímavější také poslední Svěrákův film - pohádka Tři bratři. Ta startovala skoro přesně před třemi roky a nakonec to dotáhla až na 660 tisic diváků. V jiném případě by to bylo úctyhodné číslo, ale třeba Vratné lahve, Tmavomodrý svět, Kolja a také Obecná škola, tedy skoro polovina filmů Jana Svěráka, dosáhly na 1 milión. Jan Svěrák už před startem Po strništi bos prohlásil, že za úspěch bude považovat hranici 500 tisíc diváků. Ta zřejmě bez problémů padne, ale zatím to nevypadá, že číslo nad tuto hranici nějak výrazně skočilo.

Jak už to tak u velkých českých premiér bývá, existují tu rozdíly mezi daty od UFD a daty od distributora. Ten druhý reportuje pro film dokonce 134 044 diváků, rozdíl je způsoben tím, že nejsou spočítány ještě všechna malá kina a také kina z malých měst (kde se české filmy hrají častěji a raději). O tomto rozdílu víme, ale abychom mohli vždy srovnávat stejná čísla, reportujeme data z Unie filmových distributorů.

Aby nám také zbylo místo na další filmy - Emoji ve filmu "vrátilo" Annabelle porážku z minulého týdne, nicméně oba dva filmy poklesly překvapivě jen o cca 40 až 50%, takže je vidět, že vedle českých filmů lidé potřebují chodit i na další žánry. Druhá premiéra týdne, akční komedie Zabiják a bodyguard to dotáhla na solidních 18 tisíc, což je zřejmě toto léto akční hranice - na víc si nesáhl ani Baby Driver ani Atomic Blonde. A ještě doplníme průběžný stav bitvy o první místo - Já, padouch 3 stáhl z náskoků pátých Pirátů dalších 10 diváků a potřebuje ještě tak jeden dva týdny, aby to dotáhl na první místo.

Kina ovládly posedlé panenky

Kina ovládly posedlé panenky

14. 8. 2017

Po střídmějším startu v předpremiéře si nový animák Emoji ve filmu, aktuálně hodnocený jako jeden z nejhorších filmů roku, myslel na první příčku svého premiérového víkendu. 43 tisíc diváků by v normální víkend na vítězství bohatě stačilo, ale film Emoji se nakonec musel sklonit před nečekaným soupeřem. Ještě o 2 tisíce více nasbírala totiž premiéra hororové Annabelle 2, což je naprosto nečekané vítězství. Série V zajetí démonů (The Conjuring) u nás měla stoupající oblibu, ale 45 tisíc je výsledek z říše snů. No jen se podívejte na tabulku nejúspěšnějších hororových startů, posedlá panenka má obrovský náskok před dalšími soupeři a jestli to takhle udrží i další týdny, může se stát nejúspěšnějším hororem v moderní historii českých kin. Těm vládl horor v dřevních dobách první Noční můry a romantického Draculy před čtvrt stoletím, naposledy měl větší úspěch Šestý smysl před sedmnácti lety. Anabelle má reálnou šanci dát 150 tisíc diváků a jestli budou diváci hladoví po nových filmech, možná i o něco více.

Jak moc se to podaří, ukáže už tento víkend, kdy do kin vstoupí očekaváný vítěz letošního roku, nový Svěrákův film Po strništi bos. Ten už si odbyl malou předpremiéru a sáhl si na prvních deset tisíc diváků, řádit začne podle očekávaní ve čtvrtek. Má víceméně umetenou cestičku, protože ohromení Dunkerkem už slábne, animáci jako Emoji nebo Já, padouch 3, pro něj nebudou soupeř a tak se mu zřejmě postaví jen posedlá panenka. Mimochodem, Já, padouch 3 stáhl náskok pátých Pirátů v čele letošního žebříčku zase o nějakých 10 tisíc diváků, ale Jack Sparrow se podobně jako na plátně nevzdává a pomaličku přisypává návštěvnost také. I skoro tři měsíce po premiéře vodí stejný počet lidí jako o měsíc a půl mladší Spider-Man, měsíc starý Valerián a nebo jako čerstvá Atomic Blonde, která po sympatickém startu mizí na okraj žebříčku.

Dunkerk se nehodlá vzdát vedení

Dunkerk se nehodlá vzdát vedení

7. 8. 2017

Slabé premiéry poslední víkend nebyly pro vedoucí duo Dunkerk - Já, padouch 3 žádným soupeřem. Mohli se tak porvat mezi sebou a výsledek byl velmi těsný - Dunkerk porazil Padoucha jen o nějakých 1400 diváků. Pro válečný film Christophera Nolana to bylo už třetí vítězství v řadě, celková návštěvnost už činí téměř 160 tisíc diváků a očekávaná dvousettisícová hranice má šanci padnout ještě do konce prázdnin. Já, padouch 3 potvrzuje i měsíc a půl po premiéře vytrvalou oblíbenost u dětských diváků, náskok pátých Pirátů v čele letošního žebříčku ztenčil o dalších 15 tisíc a utíká za první příčkou.

Příští víkend se mu ale už možná rýsuje nový soupeř. Předpremiéra animáku Emoji ve filmu přinesla nějakých 5 tisíc diváků, což v žebříčku nejlepších předčasných startů není nijak úžasné číslo, ale mnohem podstatnější zpráva je, že i přes příšerné recenze odebere Emoji příští víkend nemálo diváků, které by se Padouchovi v honbě za zlatou medailí letos setsakra hodili.

Z regulérních premiér se lépe umístla Atomic Blonde na páté příčce, 7 tisíc diváků je o něco horší start než měl podobný John Wick . Fajšmekrovskou akční podívanou ale u nás ocení jen hrstka nejvěrnějších, ze stylových podívaných pořád vede lépe Baby Driver, který mezivíkendově propadl jen o 33% a našel si zřejmě svojí dobrou cílovku.

Naopak rozpačitý start má za sebou český Křižáček, ambiciózní drama a vítěz aktuálního karlovarského festivalu, přilákal za první čtyři premiéry pouhou tisícovku diváků. Zástupy diváků se od tohoto náročného filmu zrovna nečekaly, ale s průměrem 18 diváků na kino/představení je vidět, že film chce vidět opravdu jen velmi malá skupina. Bude mít co dělat, aby se udržel v první dvacítce ještě příští týden.

Dunkerk dál vládne kinům

Dunkerk dál vládne kinům

31. 7. 2017

I druhý týden po sobě vybojoval Dunkerk první místo ve víkendovém žebříčku. Byla to ale ospalá bitva, do kina zavítelo o víkendu jen něco přes 120 tisíc diváků, Dunkerku stačilo na vítězství přilákat zhruba čtvrtinu z nich. Tempo má zatím více než solidní a měl by si v pohodě sáhnout na očekávaných 200 tisic diváků, tedy zhruba někde na začátku druhé desítky letošního roku.

Mnohem zajímavější boj se ale chystá úplně špici, Já, padouch 3 pokračuje v útoku na první místo a na Piráty z Karibiku mu chybí už jen nějakých 65 tisíc diváků. O víkendu stáhl rozdíl o 20 tisíc a vzhledem k nulové animované konkurenci široko daleko si může podobná čísla užívat ještě pěkných pár týdnů. Nenechal se rozhodit ani novinkami týdne, nejsilnějšího soupeře měl teoreticky v Baby Driverovi, ale fajšmekrovskou podívanou si diváci užili zřejmě už na festivalu ve Varech, do běžných kin přilákal film jen necelých 15 tisíc. Pro Edgara Wrighta je to ale i tak mimořádný úspěch, už za první víkend je pro něj u nás Baby Driver jeho nejúspěšnějším filmem.

Z novinek se ještě solidní uvedla francouzská komedie Srdečně vás vítáme, naopak finská artovka Druhá strana naděje jen lehce přelezla tisícovku. V ospalém víkendu měli ale problém dosáhnout zajímavějších čísel i relativně nové trháky typu Spider-Man nebo Planeta opic, chuť si alespoň trochu spravil po prvním víkendu odepsaný Valerián, jehož relativně malý mezivíkendový propad ukazuje, že si své diváky našel.

Dunkerk nedal Valeriánovi šanci

Dunkerk nedal Valeriánovi šanci

25. 7. 2017

Ještě před víkendem to vypadalo na vyrovnaný souboj, ale vítěz byl nakonec jednoznačný. Dunkerk porazil Valeriána v poměru zhruba 2:1, a může směle vyrazit dohánět cíl, který jsme mu předpověděli. 50 tisíc diváků je standardní Nolanovský start, který by mohl vynést Dunkerk třeba až ke čtvrt milónů, záleží, zda například IMAX představení budou stejně našlapaná jako teď. Mezi válečnými filmy je to oproti tomu mimořádný start, lepší čísla měla jen dvojice Pearl Harbor/Tmavomodrý svět před 16 lety.

Naopak jen 25 tisíc diváků pro Valeriána znamená, že druhý Pátý element se nekoná, a Luc Besson bude mít co dělat, aby dohnal alespoň u nás čísla, která mu generovala (výrazně levnější) Lucy. I v zahraničí je to zatím bída a ani evropské tržby zatím nevypadají nijak úžasně.

Třetí novinkou týdne byl laciný animák Letíme, který ale přilákal jen něco okolo pěti tisíc diváků, srdce děti aktuálně patří stále třetímu Padouchovi, který už se vyšplhal na letošní druhý nejúspěšnější film.

Rok 2017 v polovině - stále chodí rekordně diváků

21. 7. 2017

Čerstvé výsledky za červen potvrzují, že kina stále zažívají nejlepší časy od vzniku samostatné České republiky v roce 1993. Za první polovinu roku dorazilo do kin necelých 7,6 miliónů diváků což je ">meziročně o sedm procent více než za první polovinu roku 2016. Právě minulý rok byl z hlediska počtu diváků v kinech rekordní, prodalo se 15,6 miliónů vstupenek. Letošek by mohl být ještě lepší, po propadu v lednu se začala v únoru karta obracet, od dubna už je růst pozitivní a červen tento trend udržel.

Jak je vidět, není to úplně čistá polovina, především závěr roku 2016 byl hodně silný díky Andělu Páně 2, Bezva ženské, Fantastickým zvířatům nebo Lichožroutům, aby letošní rok tyto čísla překonal, bude muset přinést podobné hity s návštěvností v průměru okolo půl miliónu. Tato úloha se očekává především od nového Svěráka (Po strništi bos) nebo osmých Star Wars.

Z úplných dat, které vydala UFD za první pololetí, vidíme finální data i pro desítku nejúspěšnějších filmů. Tyto data se líší od naší průběžné tabulky tím, že zahrnují jednak součet ze všech kin a pro filmy, které už vypadly z průběžné TOP 20, mají také nová data. Právě díky nim můžeme vidět i jednu malou raritu - nejnavštovanějším českým snímkem za první polovinu letošního roku není Masaryk, Všechno nebo nic nebo Špunti na vodě, ale stále Anděl Páně, který od ledna do června přilákal více než 325 tisíc diváků.

Mimoni drtí piráty, pavouky i opice

Mimoni drtí piráty, pavouky i opice

17. 7. 2017

Tak to jsme letos tady ještě neměli. Sedm filmů mělo premiéru minulý čtvrtek a všechny se dostaly do první dvacítky. Staronovým vítězem víkendů je podle očekávaní třetí Já, padouch, který dokonce narostl o 8 % oproti minulému víkendu a myslí to s útokem na první příčku letošního žebříčku vážně. Aktuálně už je třetí, na stříbrnou příčku mu chybí už jen nějakých 10 tisíc diváků, což při současném tempu dá v pohodě během několika dní. Vedoucí pozici stále hájí pátí Piráti, kteří to ale zatím nechtějí vzdát a skoro dva měsíce po premiéře zatím nespadli z první pětky. Slušná čísla zatím nosí i nový Spider-Man, na tržby už bude nejpozději do týdne nejúspěšnějším v sérii, na divácích ale bude muset ještě zamakat. 200 tisíc je ale zatím stále reálných.

Z novinek týdne dosáhla nejvýše třetí Planeta opic, 27 tisic diváků je sice nejlepší start v sérii, ale stačilo to maximálně na třetí víkendovou příčku. Celkově to míří někam mezi 80 a 90 tisíc diváků, což jak je vidět z něj žádný velký trhák léta nedělá. Od šesté příčky dál se nám štosují další novinky týdne, nejvíce zaujala laciná komedie Milovník po přechodu. Rekordmanem týdne je distribuční společnost Aerofilms, která měla tři želízka v ohni a všechny se dostaly do žebříčku. Nejvíce jí musí těšit úspěch inteligentní komedie Pěkně blbě, má skoro stejná čísla jako Milovník po přechodu. Díky svému kontroverznímu hrdinovi a dobré reklamě na festivalu v Karlových Varech si slušný start pořídil i Svět podle Daliborka, Vít Klusák by mohl triumfnout své předchozí dva méně úspěšné kousky a zamířit spíše k číslu svého slavného Českého snu.

Spider-Man se rojíždí i u nás, na záda mu dýchá Já, padouch

10. 7. 2017

Nový Spider-Man podobně jako v USA potvrzuje, že po spojení se studiem Marvel je to pro Sony úspěšný krok. 50 tisic diváků nezní jako nějak zásadní start, ale je to nejlepší start pavoučího muže u nás, hlavně posun oproti nedávnému restartu je to výrazný. V rámci filmů Marvel Cinematic Universe je to osmý nejlepší start, mimo Doctora Strange zatím nejúspěšnější sólový první díl. Jeho úspěch by možná byl o něco větší, kdyby a) nebyl sváteční týden b) filmoví fanoušci už nebyli na karlovarském festivalu c) nebylo tak hezké počasí

...a d) týden před ním neměl premiéru Já, padouch 3. Ten částečně cílí na stejné publikum, ostatně proto byl nový Spider-Man hojně nasazený s dabingem. Každopádně třetí Já, padouch to s útokem na první příčky letošního roku myslí opravdu vážně. Skoro 49 tisíc diváků za druhý víkend znamená, že pavoučí muž se musel o prvenství hodně třást, protože Gru a Mimoni i s 70% sešupem pořád tahají zástupy diváků. Připravili jsme filmový souboj všech tří dílů, Mimoňů a nových Šmoulů a jak je už teď vidět, máme tu několik jasných faktů: trojka už v pohodě překonala dvojku. Mimoni jsou sice dost daleko, ale náskok se maličko zmenšuje. Noví Šmoulové se sice drží v TOP 20 už solidních 16 týdnů, ale Padouchovi stačí už jen jeden dva dobré týdny a v pohodě je překoná. A pak už jsou na dohled stupňě vítězů, třetí Padouch tedy může být už za dva týdny novou českou dvojkou pro letošní rok.

Ten stále vedou s náskokem pátí Piráti, 10 tisic diváků jim stačilo na třetí příčku za poslední víkend a celkově už mají na horizontu půl miliónů diváků. Jejich tempo ji můžou na čtvrté příčce noví Transormeři jen tiše závidět, jestli se něco zásadního nestane, čísla diváků jim budou jen tak stačit na 150 tisíc, v sérii Transformers potom ostudná čtvrtá příčka.