12. 10.
5,7 M Kč
126
44 %

Držák nebo padák - které filmy jsou nejvytrvalejší?

20. 6. 2017

Úspěšnost filmů se dá měřit nejen počtem diváků nebo finančními výnosy, ale i to, jak dlouho byl film populární. Čím déle se udržel v první dvacítce hitů (držák) nebo jí naopak velmi brzy opustil (padák). A nebo jaký poměr diváků za první víkend vzhledem k celkové návštěvnosti - čím menší je, tím déle se jeho popularita držela. Nabízíme takový přehled - sledujeme počet týdnů v TOP 20 (filtrovat můžete podle roků, řadit od nejmenších k největším) a také poměr diváků za první víkend vs celkový počet diváků. Data jsou dostupná pro filmy od roku 2008 a najdete je kromě této tabulky i v detailech jednotlivých filmů.

Třetí Auta vyhrála závod, Piráti vyhrávají sezónu

19. 6. 2017

Třetí díl animované série Auta má za sebou premiéru v českých kinech a nakonec byl úspěšnější než favorit posledních tří týdnů, kterým je pětka Pirátů z Karibiku. Zatímco ještě minulý rok by vítězství animáku nad konkurencí bylo samozřejmostí, letos to tak není a ani Pixar už není takovým hegemonem jako dříve. Trojka Auta startuje o něco hůř než dvojka a v porovnání s jedničkou už je to úplně jiná liga. A nebude to žádná sláva ani mezi letošním filmy, je to "až" devátý nejlepší start, mnohem horší než třeba Mimi šéf. Sice lepší než Šmoulové, ale ti měli obdivuhodnou výdrž a letos animákům v pohodě kralují. Třetí Auta se budou muset hodně snažit, aby se letos udržela v první desítce.

Piráti z Karibiku spadli na druhé místo, ale pořád mají slušné tempo a v pohodě si minulý týden dopluli na vrchol letošního žebříčku, kde ještě donedávna trůnil druhý díl Padesáti odstínů. Piráty musí ještě více těšit, že se jim daří držet na dohled čísla minulých dílů. Jedničku už trhli, teď je cílem trojka a čtyřka. Dvojka se skoro 600 tisíci diváky bude asi nad jejich síly. Za Piráty se drží nová Mumie, která zaznamenala relativně malý propad a díky dražším vstupenkám na 3D budou i její výsledky o něco lepší než se po malém startu zdálo. Pořád ale platí, že oproti původní trilogii je to slabé.

Start Pobřežní hlídky je solidní, 20 tisic diváků za první víkend je lepší než další seriálové předělávky jako 22 Jump Street, Sex ve městě nebo Power Rangers a ukázal, že určitá nostalgie po známém seriálů tady je. Nicméně celosvětové slabé tržby film nezachrání, dobře se mu vede prakticky jen v Německu. Z novinek týdne ještě musíme zmínit Extrémní rychlost, laciný akčňák se ale drží nahoře jen díky slabé konkurenci a pravděpodobně se velmi brzy z první dvacítky vytratí, ostatně Rychle a zběsile 8 už TOP 20 opustilo a nejúspěšnějším filmem série nebude.

Nejúspěšnější filmy roku pod drobnohledem

14. 6. 2017

V průběžně aktualizovaném žebříčku pro rok 2017 si uděláte celkem jasnou představu, jak se jednotlivým filmům daří po světě. Vede Kráska a zvíře, následuje Rychle a zběsile 8 a bronzoví jsou zatím druzí Strážci Galaxie. Jak to ale vypadá na jednotlivých trzích? Připravili jsme novou tabulku, kde se můžete podívat jak 20 největších hitů letošního roku sbírá milióny na největších trzích. 12 největších zemí dá obvykle dohromady zhruba 70% celosvětových výnosů filmu, s velkým náskokem vede Čína, za pozornost ale stojí i další trhy. Především jak se daří vybraným filmům - Kráska a zvíře například výrazně bodovala v Británii nebo Japonsku, Rychle a zběsile 8 si zamilovali kromě Číňanů také Francouzi, Mexičani, Rusové nebo Brazilci, Strážci Galaxie 2 vděčí hlavně Británii, Padesát odstínů temnoty se daří v Německu či Francii a třeba takový Kong: Ostrov lebek strčí v Číně do kapsy prakticky všechny americké hity. Mrkněte do přehledné tabulky, tržby v miliónech dolarů. Seznam nejúspěšnějších filmů roku jinak průběžně aktualizujeme zde. A malé připomenutí, jak to vypadá s velikostí jednotlivých filmových trhů.

Proč z nové Mumie není trhák?

Proč z nové Mumie není trhák?

13. 6. 2017

Nová Mumie za sebou nemá pěkný týden. Kritici ji v USA sestřelili brutálním způsobem a finačně za premiérový víkend přinesla v USA jen 32 miliónů. Nebude z ní sice takový účetní propadák, jako například z Krále Artuše, světové (a především čínské) tržby rozpočet dost zahojí, ale zklamání je o to větší, že to měl být odrazový můstek do nového propojeného vesmíru studia Universal, navíc podpořený superhvězdným Tomem Cruisem. Proč Mumie nezbořilla rekordy a má tak špatné kritiky?

1.) Mumie není samostatný film
Zkopírovat Marvel a jejich comicsový propojený vesmír by chtěl při pohledu na jejich miliardové tržby dneska každý. Částečně se to daří Warnerům a jejich DC Extended Universe a nově také spojením King Konga a Godzilly, ostatní studia o tom velmi hlasitě uvažují (Sony připojilo Spider-Mana k Marvelu, ale pojede samostatně s Venomem, Paramount chce samostatné filmy s Transformers). Jenže i Marvel jako značka musel zažít několik hořkých porážek (Daredevil, Hulk) než si mohl natočit dle vlastní představy Iron Mana, a přestože si tajně myslel na další postavy, film jako takový pojal jako samostatné dobodružství. Kromě závěrečného pomrknutí po titulcích funguje jako příběh, který má jasný začátek a konec, všechny linky se uzavřou a je to. Naproti tomu Mumie se snaží do filmu narvat jednak co nejvíce odkazů na další uvažované filmy a postavy z Dark Universe (Dracula, Jekyll/Hyde, atd) a všechny tři kladné hlavní postavy mají buď přiběh, který začal dávno před filmem a nebo má pokračovat v dalších filmech. Mumie je tak spíše televizním pilotem, který nás nechá do nového vesmíru nahlédnout, jenže na rozdíl od seriálů příběh nebude pokračovat příští týden, ale nejdříve za dva roky.

2.) Mumie nikoho nezajímá
Platilo to hodně u Artuše, platí to bohužel pro Mumii. Některé postavy a příběhy prostě aktuálně nejsou natolik zajímavé, aby publikum toužilo jejich příběhy vidět znovu a znovu. Mumie není comicsová legenda Spider-Man nebo Batman a dokonce i na rozdíl od Draculy nebo Vlkodlaka, jsou víceméně známé pouze dvě velké adaptace klasického příběhu z dob egyptských farónů. Jedna z roku 1932 s Borisem Karloffem a druhá z roku 1999 s Brendanem Fraserem. Universal chtěl původně novou Mumii točit jako čtvrtý díl série odstartované v roce 1999, a když se nedohodl s tvůrci (už pro trojku získal jen Brendana Frasera), začal vytvářet novou verzi. Aniž by ovšem řešil, jestli samotná postava snese zájem. Přitom díky své vlastní sekci Blumhouse má studio Universal celkem jednoznačné výsledky o tom, jaké horory a napínáky frčí - jsou to utralevné civilní lekačky s duchy či jinými nadpřirozenými silami. Žádná velká monstra.

3.) Mumie neměla stavět na Tomu Cruisovi
Angažovat pro film superhvězdného Cruise se zdálo jako logicky nápad, ale to bychom neměli žít v době, kdy éra velkých herců schopných přitáhnout davy lidí do kina bez ohledu na to, v čem hrají, už pomalu ale jistě končí. Tom Cruise sice získává pořád velké peníze díky sérii Mission: Impossible, ale když se vrhne poslední dobou jinam (Nevědomí, Na hraně zítřka, Jack Reacher), nijak oslnivý trhák to není. Problém není jen v Cruisovi, ale i v dalších superhvězdách. Dwayne "The Rock" Johnson může být aktuálně mezi nejlépe placenými hvězdami, ale ani on neutáhl novou Pobřežní hlídku, která podobně jako Mumie přinesla návrat příběhu, o který aktuálně nikdo nestojí. A můžeme jmenovat další - Tom Hanks a jeho série s Robertem Langdonem také míří ke dnu a kromě těchto filmů není komečně nijak zajímavý. I nejžhavější ženská herečka současnosti - Jennifer Lawrence společně s největším současným sympaťákem - Chrisem Prattem - nezabránili propadáku jménem Pasažeři. A raději už pomlčíme, jak se daří slavným akčním hrdinům z osmdesatých a devadesátých let (Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone). Je to jednoduché - už nežijeme v době slavných jmen, ale v době slavných brandů: Spider-Man, X-Men, Batman - táhnou značkou - ne tím, kdo je hraje.

4.) Mumie není zábavná
Úspěch Marvelu netkví jak by se na první pohled zdát v tom, že nabízí komplexní vesmír propojených postav a příběhů. Ani to, že využívá známé značky - ostatně před deseti lety ještě ve filmovém světě Iron Mana nikdo neznal. Úspěch jejich filmů tkví v tom, že vzali a natočili příběh tak, aby byl přístupný co největším masám. Alchymie, kterou jejich filmy nabízí pro všechny cílové skupiny (muži, ženy, děti, mladí, staří, Američané, Evropané, Asiaté) je vyhlášená a zatím nikomu se to nepodařilo ve všech bodech napodobit. Jejich filmy sice kritikům připomínají tak trochu fast food jak od McDonalda, ale tím jak zkombinují efekty, akci, jednoduché postavy a vše omotají tou správnou dávkou humoru či úžasu, mají zaručeno, že i prakticky neznámé a obskurní postavy jako je Doctor Strange mají zaručený úspěch. A přitom Mumie z roku 1999 je vlastně čistou esencí toho, co dnes Marvel produkuje. Z hororové látky si původní Mumie vzala pouze základ, vykradla Indiana Jonese (který dělal marveláckou zábavu už skoro před 40 lety) a vše postavila na dobrodružné akci, která si nikdy nebere vážně. A to je hlavní problém nové Mumie - bere se hrozně vážně. Humor či spíše nadhled je u dobrodružného příběhu zásadní ingredience. Původní Mumie to věděla, vědí to i po pátém díle stále solidně svěží Piráti z Karibiku (kteří se zřejmě stanou nejúspěšnějším filmem léta), ale v Mumii to nejde.

5.) Mumie neměla dobrý marketing
Když startujete novou velkou sérii či značku, propagace musí být na rozdíl od ostatních zavedených značek velmi dobře připravená, velmi dobře zacílená a samozřejmě velmi drahá. Mumie neměla podle všeho ani jedno. Investovalo se vlastně jen do trailerů, které postupně odhalily víceméně celý děj a nenechaly prakticky žádné překvapení (srovnejte se Strážci Galaxie 2). Navíc studio Universal musel na začátku čelit nepěkné chybě s neupraveným trailerem bez hudby, který sice rychle stáhlo, ale internet si z něj brzy udělal solidní legraci. Pro neznalé diváky mohlo být navíc lehce zaměnitelné, proč Tom Cruise hraje další postavu snažící se získat pomocí běhání a střílení něco cenného, a film se vlastně nejmenuje Mission: Impossible 6. Na pomoc sice brzy dorazil i Russell Crowe, ale v kombinaci s bodem 2.) (Mumie nikoho nezajímá) a 3.) (slavná jména už dnes netáhnou) se to minulo účinkem. Universal sice slavně pár týdnů před premiérou oznámil start propojeného vesmíru a přihodil další velká jména do budoucího filmů - viz Johnny Depp a Javier Bardem, ale to jen kopal hlouběji do slepých uliček popsaných v bodě číslo 1.) a číslo 3.).

6.) Mumie neměla dobré recenze
Potvrdit vztah mezi pozitivní/negativní kritikou a finančním (ne)úspěchem je v současném světě prakticky nemožné, přesto jde vysledovat jeden trend. Negativní recenze sice neovlivní tržby během prvního víkendu (marketing a zvědavost fandů je příliš silná), ale ovlivní propad tržeb v dalších týdnech. Lidé si to řeknou nebo zjistí a podle toho se zařídí ať už při opožděné návštěvě kina nebo budoucím nákupu. 17% pro Mumii na kritickém teploměru Rotten Tomatoes, B- na CinemaScore a 5.9 hodnocení na IMDB je pro trhák typu Mumie hodně velká studená sprcha. Pro srovnání finanční propadák Král Artuš má sice podobné kritické hodnocení 27%, ale CinemaScore je B+, na IMDB už má solidních 7.3 a vybudoval si během krátké doby pověst filmu, co sice propadl, ale tak trochu nezaslouženě, protože se divákům docela líbil. Bude tedy mít šanci, aby se něj v budoucnu pamatovalo, ale Mumie aktuálně nemá o co se opřít.

Co tedy bude s Dark Universe dál? Zatím jediným potvrzením filmem je do budoucna Bride of Frankenstein, otázkou je ale kdy přijdou další uvažované filmy jako Neviditelný muž, Vlkodlak, další Dracula, Jekyll/Hyde, Zvoník u Matky Boží, Fantóm opery či Netvora z Černé zátoky (ano, to jsou všechno ohlášené postavy!). Případ Warnerů a jejich DC Univerze ukazuje, že síla studia dokáže roztlačit i rozpačitý start a aktuální Wonder Woman ukazuje, že se umí i poučit, ale stále je dost riskatntní projekt a to se bavíme o comicsových superhrdinech. Jaký bude skutečný zájem o podobné dobrodružně-hororové příběhy je velkou otázkou. Rozštípnout by to mohl možná až nový Indiana Jones.

Piráti z Karibiku rozdrtili Mumii i Heydricha

12. 6. 2017

Poslední víkend byl z hlediska návštěvnosti TOP 20 nejslabší v letošním roce, trofej pro nejnavštěvovanější film víkendu si už potřetí za sebou odnesli pátí Piráti z Karibiku. Celkově už nasbírali téměř 350 tisic díváků a přes 52 miliónů korun, od letošní první příčky je už dělí jen kousek a během několika dnů převezmou od Padesátů odstínu temnoty vládnoucí žezlo. A vzhledem k tomu, že to dokázali za pouhé tři týdny, dá se čekat, že si ho jen tak nenechají vzít.

Novinky týdny nebyly pro Piráty žádným soupeřem. Nová Mumie zaostala za nimi o sedm tisíc diváků, 32 tisic diváků během premiéry je ještě slabší start než měla třetí Mumie z původní trilogie. Podobně jako ve včerejších výsledcích z USA je to na tak očekávaný trhák spíše podprůměr a plány studia Universal na nový filmový vesmír nevypadají zrovna moc růžově. Ještě větší zklamání je Smrtihlav, nový film o atentátu na Heydricha má v porovnání s loňským Anthropoidem čtvrtinová čísla. Vlastní historie v cizím aranžmá zajímá české diváky ještě mnohem méně než comicsová amazonka Wonder Woman, ta mezivíkendově propadla jen o 51% a po slabším startu má reálnou šanci v tabulce DC vesmíru překonat v tržbách Muže v oceli.

Na dalšich příčkách vzhledem k mizerné celkové návštěvnosti v kinech nedošlo k nějakým zajímavým posunům, žebříček letošních filmů tak kromě první příčky nemá zásadní změny. Už ale následující tři víkendy nás čekají tři silné premiéry, takže čekáme otřesy v první desítce.

Jack Sparrow nedal šanci Wonder Woman

Jack Sparrow nedal šanci Wonder Woman

5. 6. 2017

Zatímco v USA může Wonder Women hrdě prohlásit, že drtivě o víkendu zvítězila, u nás se musela sklonit před neohroženým Jackem Sparrow. Pátí Piráti z Karibiku výrazně i druhý víkend po premiéře ovládili žebříčky návštěvnosti a k rekordním letošnímu startu přidali dalších skoro 80 tisíc diváků. Za deset dní od premiéry jsou tak už na čtvrté příčce letošního roku a vlastně už jim stačí jen další týden na to, aby se pohodlně stali nejúspěšnějším filmem letošního roku. Tomu se říká vítr do plachet!

Naopak Wonder Woman přilákala během premiéry jen necelých 30 tisíc diváků, což je zhruba stejný start jako Muž z oceli před čtyřmi roky a vlastně na dnešní dobu hodně podprůměrný supehrdinský start. Nic naplat, pokud chcete v Česku uspět s comicsy, musí jít buď buď o drsnou legaci (Sebevražedný oddíl, Deadpool) nebo o hodně zavedenou značku (Avengers č novější filmy Marvelu). Na Wonder Woman tak čeká pozice někde v hloubi letošního žebříčku a tak kriticky to nebyla u nás taková sláva jako v USA, tak i diváci potvrdili spíše vlažný zájem o hrdinou Amazonku.

Na další místech žebříčku se nic zajímavého nestalo, dvě menší novinky týdne operují v druhé desítce v doprovodu starších filmů. Jako veterán tam působí Anděl Páně 2, který i přestože už je v prodeji online a DVD/Blu-Ray, generuje aktuálně v návštěvnosti vyšší čísla než měsíc stará novinka Jana Hřebejka...

Wonder Woman odstartovala v USA velmi slibně

4. 6. 2017

100 miliónů za první tři dny promítání je sice v žánru supehrdinů spíše průměrný výsledek a ze všech čtyř filmů DC Extended Universe je to nejslabší start, přesto mohou tvůrci Wonder Woman slavit. Původní odhad zněl na nějakých 80 - 90 miliónů, takže se očekávaní podařilo překonat, navíc když dáme Wonder Woman do souvislostí (ženská hrdinka, ženská režisérka), je to hned mnohem lepší pohled. Filmu by tak0 měly pomoc kvalitní recenze, které obvykle pomohou prodloužit trvanlivost a stabilitu příjmů, neměl by tedy hrozit podobný náhlý pád jako u Batman v Superman nebo Sebevražedný oddíl. Ze světa navíc přiteklo dalších skoro 123 miliónů, startovní čtvrtmiliarda znamená, že by se Wonder Woman mohla dostat v pohodě přes 700 miliónů a proniknout do letošní první pětky.

Druhá novinka týdne, animák Captain Underpants, moc neoslnil a 23 miliónů je vstupenka do zapomnění. Výrazně zpomalil také Jack Sparrow, který se propadl o dvě třetiny oproti prvnímu víkendu a americké tržby jen pomalu přesáhly 100 miliónů. Nebývale se ale daří v cizině, celkově mají pátí Piráti z Karibiku už přes půl miliardy a útočí také na první pětku. Metu 800 miliónů překročili druzí Strážci Galaxie a už tedy mají větší tržby než jednička, růst ale nebude až tak divoký, jak by si možná v Marvelu přáli. Víceméně se zastavily tržby nového Vetřelce, který nedosáhne zřejmě ani na polovinu toho, co Prométheus a planovaná nová trilogie se posouvá hodně do oblasti teorie.

Piráti z Karibiku vypluli mohutně k letošnímu rekordu

29. 5. 2017

I když bylo venku teplo, diváci si cestu do kinosálů našli. A že jich bylo! Pátý díl Pirátů z Karibiku přilákal za první čtyři dny promítání více než 162 tisíc diváků, což je suverénně nejúspěšnější start letošního roku a 12. nejlepší start novodobé historie! Co je ale ještě mnohem podstatnější, je to mnohem úspěšnější start než čtvrtý díl, Na vlnách podivna a to zhruba o třetinu. Když to porovnáme s ostatními filmy série Pirátů z Karibiku, můžeme jen odhadovat celkové výsledky, protože premiéry za první tři dny nemáme, ale kdyby Salazarova pomsta udělala už "jen" trojnásobek výsledků od premiéry, má šanci stát se nejúspěšnějším filmem série! A samozřejmě s návštěvností nad 500 tisíc diváků by se pohodlně zatím stal nejúspěšnějším filmem letošního roku.

Nástup Pirátů byl tak drtivý, že se všechny ostatní filmy musely spokojit s prachbídnými čísly, jediný Vetřelec Covenant si šáhl na více než 10 tisic diváků za víkend. Po velmi slušném startu ale výrazně zpomalil, propadl se o více než 70% a jeho sen překonat v číslech Prométhea je tak najednou hodně vzdálený. Prakticky se také zastavil postup dvojice Strážci Galaxie 2 a Rychle a zběsile 8 v žebříčku za rok 2017, aktuálně jsou do sebe zakleslí pod první pětkou a vydrápat se alespoň o jednu dvě příčky výše je bude stát hodně sil. Lepší šanci maji Strážci, jednak díky dražšímu vstupné za 3D projekce a pak i skoro měsíc po premiéře v pohodě předhánění i novější filmy.

Piráti z Karibiku porazili Pobřežní hlídku

28. 5. 2017

Aktuální výsledky z USA ukazují, že za první premiérový víkend utrží pátí Piráti z Karibiku přes 62 miliónů dolarů. To není moc silný start, ať už v porovnání s ostatními letošními hity a také ve srovnání s minulými díly Pirátů. Jen první díl, Prokletí Černé perly, byl slabší, druhý až čtvrtý díl měl v průměru o 50 % až 100% lepší start. Znamená to tedy, že americké tržby zřejmě s obtížemi přelezou 200 miliónů. Pětka tak bude muset více spoléhat na tržby ze světa. Průběžná čísla hlásí, že za první víkend mimoamerické tržby budou více než 200 miliónů, tedy zhruba 3x více než z USA. Celkově tak Piráti míří k hranici nějakých 800 miliónů, což znamená ne úplně malý pokles oproti výsledkům dvojky až čtyřky, které byly v průměru miliardu za díl.

Ještě hůře dopadla premiéra Pobřežní hlídky. 18 miliónů je na letní hit měřítko propadáku, ale vzhledem k malým nákladům (69 miliónů) to spíše bude v šuplíku zklamání. Výrazně se propadl také nový Vetřelec, 70% dolů znamená, že americké tržby nejsou po dvou týdnech ani 60 miliónů, celosvětově je to zatím slabých 147 miliónů. Výsledky novinek jsou tak slabé, že si pro druhé místo za poslední víkend v pohodě doběhli i druzí Strážci Galaxie, kteří v USA už mají hezkých 333 miliónů a celosvětově už sahají k metě 800 miliónů.

Nový Vetřelec má u nás lepší start než Prometheus

22. 5. 2017

Zatímco v USA se nový Vetřelec uvedl spíše rozpačitě, u nás má za sebou velmi slušný start. Více než 56 tisíc diváků je letos desátý nejlepší start, což sice není nic oslnivého, ale podstatné jsou pro nového Vetřelce srovnání s předchozími díly. Je to o 8 tisíc diváků lepší start než měl Prometheus, což je výrazný rozdíl oproti USA, kde si naopak o třetinu pohoršil. Ve vetřelecké sérii panují dost zásadní časové rozdíly (a premiérová čísla za jedničku i dvojku jsou jen za obnovené premiéry), srovnávat tak úspěšnost s prvními čtyři díly tak není úplně fér, ale Covenant už teď má víc diváků než druhý Vetřelec vs Predátor a jedničku by mohl dohnat během jednoho dvou týdnů.

Druzí Strážci Galaxie v celkových číslech v pohodě prolétli kolem jedničky a dál šplhají v marvelácké tabulce, brzo budou mít na dosah druhou příčku. V tržbách je to letos zatím sedmé místo, ale vzhledem k minimálním rozdílům čekejme brzy čtvrté nebo možná i třetí. Máme potvrzeno, že osmička Rychle a zběsile i přes slibný start svého předchůce neporazí. Zpomalili i Špunti na vodě a prvenství mezi letošními českými filmy si dál drží bez obav Masaryk, to samé platí pro Mimi šéfa, který si může o porážce Šmoulů už nechat jen zdát. Může ho jen těšit, že i měsíc po premiéře v týdenním žebříčku v pohodě ustál nástup animované novinky Příšerky pod hladinou a minimálně ještě následující dva tři týdny může sbírat body za dětské filmy.