2,6 M Kč
104
50 %

Jack Sparrow nedal šanci Wonder Woman

Jack Sparrow nedal šanci Wonder Woman

5. 6. 2017

Zatímco v USA může Wonder Women hrdě prohlásit, že drtivě o víkendu zvítězila, u nás se musela sklonit před neohroženým Jackem Sparrow. Pátí Piráti z Karibiku výrazně i druhý víkend po premiéře ovládili žebříčky návštěvnosti a k rekordním letošnímu startu přidali dalších skoro 80 tisíc diváků. Za deset dní od premiéry jsou tak už na čtvrté příčce letošního roku a vlastně už jim stačí jen další týden na to, aby se pohodlně stali nejúspěšnějším filmem letošního roku. Tomu se říká vítr do plachet!

Naopak Wonder Woman přilákala během premiéry jen necelých 30 tisíc diváků, což je zhruba stejný start jako Muž z oceli před čtyřmi roky a vlastně na dnešní dobu hodně podprůměrný supehrdinský start. Nic naplat, pokud chcete v Česku uspět s comicsy, musí jít buď buď o drsnou legaci (Sebevražedný oddíl, Deadpool) nebo o hodně zavedenou značku (Avengers č novější filmy Marvelu). Na Wonder Woman tak čeká pozice někde v hloubi letošního žebříčku a tak kriticky to nebyla u nás taková sláva jako v USA, tak i diváci potvrdili spíše vlažný zájem o hrdinou Amazonku.

Na další místech žebříčku se nic zajímavého nestalo, dvě menší novinky týdne operují v druhé desítce v doprovodu starších filmů. Jako veterán tam působí Anděl Páně 2, který i přestože už je v prodeji online a DVD/Blu-Ray, generuje aktuálně v návštěvnosti vyšší čísla než měsíc stará novinka Jana Hřebejka...

Wonder Woman odstartovala v USA velmi slibně

4. 6. 2017

100 miliónů za první tři dny promítání je sice v žánru supehrdinů spíše průměrný výsledek a ze všech čtyř filmů DC Extended Universe je to nejslabší start, přesto mohou tvůrci Wonder Woman slavit. Původní odhad zněl na nějakých 80 - 90 miliónů, takže se očekávaní podařilo překonat, navíc když dáme Wonder Woman do souvislostí (ženská hrdinka, ženská režisérka), je to hned mnohem lepší pohled. Filmu by tak0 měly pomoc kvalitní recenze, které obvykle pomohou prodloužit trvanlivost a stabilitu příjmů, neměl by tedy hrozit podobný náhlý pád jako u Batman v Superman nebo Sebevražedný oddíl. Ze světa navíc přiteklo dalších skoro 123 miliónů, startovní čtvrtmiliarda znamená, že by se Wonder Woman mohla dostat v pohodě přes 700 miliónů a proniknout do letošní první pětky.

Druhá novinka týdne, animák Captain Underpants, moc neoslnil a 23 miliónů je vstupenka do zapomnění. Výrazně zpomalil také Jack Sparrow, který se propadl o dvě třetiny oproti prvnímu víkendu a americké tržby jen pomalu přesáhly 100 miliónů. Nebývale se ale daří v cizině, celkově mají pátí Piráti z Karibiku už přes půl miliardy a útočí také na první pětku. Metu 800 miliónů překročili druzí Strážci Galaxie a už tedy mají větší tržby než jednička, růst ale nebude až tak divoký, jak by si možná v Marvelu přáli. Víceméně se zastavily tržby nového Vetřelce, který nedosáhne zřejmě ani na polovinu toho, co Prométheus a planovaná nová trilogie se posouvá hodně do oblasti teorie.

Piráti z Karibiku vypluli mohutně k letošnímu rekordu

29. 5. 2017

I když bylo venku teplo, diváci si cestu do kinosálů našli. A že jich bylo! Pátý díl Pirátů z Karibiku přilákal za první čtyři dny promítání více než 162 tisíc diváků, což je suverénně nejúspěšnější start letošního roku a 12. nejlepší start novodobé historie! Co je ale ještě mnohem podstatnější, je to mnohem úspěšnější start než čtvrtý díl, Na vlnách podivna a to zhruba o třetinu. Když to porovnáme s ostatními filmy série Pirátů z Karibiku, můžeme jen odhadovat celkové výsledky, protože premiéry za první tři dny nemáme, ale kdyby Salazarova pomsta udělala už "jen" trojnásobek výsledků od premiéry, má šanci stát se nejúspěšnějším filmem série! A samozřejmě s návštěvností nad 500 tisíc diváků by se pohodlně zatím stal nejúspěšnějším filmem letošního roku.

Nástup Pirátů byl tak drtivý, že se všechny ostatní filmy musely spokojit s prachbídnými čísly, jediný Vetřelec Covenant si šáhl na více než 10 tisic diváků za víkend. Po velmi slušném startu ale výrazně zpomalil, propadl se o více než 70% a jeho sen překonat v číslech Prométhea je tak najednou hodně vzdálený. Prakticky se také zastavil postup dvojice Strážci Galaxie 2 a Rychle a zběsile 8 v žebříčku za rok 2017, aktuálně jsou do sebe zakleslí pod první pětkou a vydrápat se alespoň o jednu dvě příčky výše je bude stát hodně sil. Lepší šanci maji Strážci, jednak díky dražšímu vstupné za 3D projekce a pak i skoro měsíc po premiéře v pohodě předhánění i novější filmy.

Piráti z Karibiku porazili Pobřežní hlídku

28. 5. 2017

Aktuální výsledky z USA ukazují, že za první premiérový víkend utrží pátí Piráti z Karibiku přes 62 miliónů dolarů. To není moc silný start, ať už v porovnání s ostatními letošními hity a také ve srovnání s minulými díly Pirátů. Jen první díl, Prokletí Černé perly, byl slabší, druhý až čtvrtý díl měl v průměru o 50 % až 100% lepší start. Znamená to tedy, že americké tržby zřejmě s obtížemi přelezou 200 miliónů. Pětka tak bude muset více spoléhat na tržby ze světa. Průběžná čísla hlásí, že za první víkend mimoamerické tržby budou více než 200 miliónů, tedy zhruba 3x více než z USA. Celkově tak Piráti míří k hranici nějakých 800 miliónů, což znamená ne úplně malý pokles oproti výsledkům dvojky až čtyřky, které byly v průměru miliardu za díl.

Ještě hůře dopadla premiéra Pobřežní hlídky. 18 miliónů je na letní hit měřítko propadáku, ale vzhledem k malým nákladům (69 miliónů) to spíše bude v šuplíku zklamání. Výrazně se propadl také nový Vetřelec, 70% dolů znamená, že americké tržby nejsou po dvou týdnech ani 60 miliónů, celosvětově je to zatím slabých 147 miliónů. Výsledky novinek jsou tak slabé, že si pro druhé místo za poslední víkend v pohodě doběhli i druzí Strážci Galaxie, kteří v USA už mají hezkých 333 miliónů a celosvětově už sahají k metě 800 miliónů.

Nový Vetřelec má u nás lepší start než Prometheus

22. 5. 2017

Zatímco v USA se nový Vetřelec uvedl spíše rozpačitě, u nás má za sebou velmi slušný start. Více než 56 tisíc diváků je letos desátý nejlepší start, což sice není nic oslnivého, ale podstatné jsou pro nového Vetřelce srovnání s předchozími díly. Je to o 8 tisíc diváků lepší start než měl Prometheus, což je výrazný rozdíl oproti USA, kde si naopak o třetinu pohoršil. Ve vetřelecké sérii panují dost zásadní časové rozdíly (a premiérová čísla za jedničku i dvojku jsou jen za obnovené premiéry), srovnávat tak úspěšnost s prvními čtyři díly tak není úplně fér, ale Covenant už teď má víc diváků než druhý Vetřelec vs Predátor a jedničku by mohl dohnat během jednoho dvou týdnů.

Druzí Strážci Galaxie v celkových číslech v pohodě prolétli kolem jedničky a dál šplhají v marvelácké tabulce, brzo budou mít na dosah druhou příčku. V tržbách je to letos zatím sedmé místo, ale vzhledem k minimálním rozdílům čekejme brzy čtvrté nebo možná i třetí. Máme potvrzeno, že osmička Rychle a zběsile i přes slibný start svého předchůce neporazí. Zpomalili i Špunti na vodě a prvenství mezi letošními českými filmy si dál drží bez obav Masaryk, to samé platí pro Mimi šéfa, který si může o porážce Šmoulů už nechat jen zdát. Může ho jen těšit, že i měsíc po premiéře v týdenním žebříčku v pohodě ustál nástup animované novinky Příšerky pod hladinou a minimálně ještě následující dva tři týdny může sbírat body za dětské filmy.

Vetřelec Covenant při startu moc neoslnil

21. 5. 2017

Nový díl Vetřelce sice může podle předběžných čísel slavit první místo v americkém žebříčku za minulý víkend, ale je to hořké vítězství. 36 miliónů dolarů je někde na dvou třetinách toho, co vydělal Prométheus a mimochodem je to také méně, než vydělal za první víkend Vetřelec vs Predátor. Studio sice může těšit solidní úspěch za mořem, ale na velká úspěšná čísla mohou zapomenout.

Druzí Strážci Galaxie jsou za Vetřelcem tento víkend jen o pár set tisíc dolarů a poctivě sbírají další desítky miliónů. Celkově už je to přes 730 miliónů a přestože z toho miliarda nekápne, mohou být s výsledky nanejvýš spokojeni. Disney navíc může tento víkend slavit díky Krásce a zvířeti, která nasbírala už přes 1,2 miliardy celosvětově a dosáhla tak na desáté místo v historických tabulkách. Na paty jí ovšem dotírá neúnavný Vin Diesel, jeho osmé Rychle a zběsile má jen o osm miliónů méně.

Nejúspěšnější filmy v Evropě za rok 2016

17. 5. 2017

Sice to v květnu vypadá trochu jako s křížkem po funuse, ale teprve před pár dny při příležitosti festivalu v Cannes vydala evropská organizace European Audiovisual Observatory sbírající data o návštěvnosti kin v EU konečně podrobná čísla o roce 2016. Částečně jsme se jim věnovali před pár týdny, kde jsme díky prvním statistikám za celý trh mohli připravit tabulku ukazující velikost kinotrhu v jednotlivých evropských trzích, teď jsme ji mohli jednak doplnit o pár chybějících dat a také přijít s dalšími novým žebříčkem a zajímavými daty.

Na úvod tedy malé shrnutí, ve státech Evropské Unie se loni prodalo 991 miliónů lístků, což je nárůst o zhruba 1,4 % oproti roku 2015. Jak jsme říkali v novince, Česko patřilo spolu se Slovenskem loni ke státům k nejvyšším růstem, letos to bude ale boj skoro dvacetiprocentní růst vyrovnat, čekejme v nejlepším remízu. Ale zpátky k EU, kde díky průměrné ceně za vstupenku zhruba 7 euro to znamená že celkové tržby jsou těsně pod hranicí 7 miliard euro.

V nové statistice se můžeme podívat, jak se dařilo jednotlivým filmů. V první dvacítce nejúspěšnějších filmů v evropských kinech za rok 2016 jsou bez překvapení prakticky americké trháky loňského roku v čele s Tajným životem mazlíčků a Hledá se Dory. Hegemonii Hollywoodu narušují částečně Fantastická zvířata a třetí Bridget Jones, ale tam přeci jen také musíme určitý americký vliv přiznat, jediným ryze evropským filmem, který se dostal k hranici 10 miliónů prodaných vstupenek, je italský Quo Vado a jeho příjmy pocházejí z 95% z Itálie. Když se podíváme za první dvacítku, solidně si vedl ještě francouzský film Les Tuche 2 (4,6 miliónů vstupenek), španělské fantasy drama Volání netvora (též 4,6 miliónů) známé i z našich kin a nebo Dánská dívka (4,2 miliónů vstupenek). Mezi první čistě evropskou dvacítkou není žádný český film (pouze třetí Návštěvníci se sporadickou českou účastí), Anděl Páně 2 se svým 1,1 miliónem diváků by se odhadem mohl pohybovat na konci první padesátky.

Zajímavý pohled nabízí i poměr oblíbenosti amerických a evropských filmů, tedy na jaké filmy se více kupují vstupenky. Loni vystoupal hollywoodský poměr na hranici 67%, kdybychom připočet i mezioceánské koprodukce, bylo by to přes 70%, evropský podíl loni naopak klesnul na necelých 27%, druhý nejhorší výsledek za posledních pět let. Statistiky ukazují i kolik činí tento poměr v jednotlivých státech, nejvyšší podíl snímků domácí výroby na tržbách má bez překvapení Francie (přes 35%), Itálie (29%) a loni také Česko - 29,5%!

Kdo se chce ve statistikách ještě více porejpat, má samozřejmě možnost na oficiálních stránkách, najdete tam také i zajímavá čísla o počtu vyrobených filmů s nálepkou EU za loňský rok (hraných více než 1100), nebo kolik se loni otevřelo kin s digitálních projekcí a kolik jich je celkem. Za rok 2016 přibylo něco přes 600 kin, celkově už má EU téměř 30.000 kin s digitálních projekcí, podle statistik jejich podíl je 93%, v EU tak najdeme více než 32.000 kin.

Proč propadl Král Artuš?

Proč propadl Král Artuš?

16. 5. 2017

Na finální hodnocení je samozřejmě ještě brzy, ale podle výsledků prvního víkendu už s velkou pravděpodobností lze říci, zda film bude nebo nebude úspěšný. A Král Artuš díky svým slabým tržbám z premiérového víkendu v USA patří do té druhé kategorie. Stane se tak první (a možná i dokonce největší) finanční katastrofou letošního roku, náklady 175 miliónů dolarů se budou jen velmi těžko a dlouho vracet. Proč se tak stalo? Podívejme se na ty největší důvody.

• Nemá hereckou hvězdu
    Charlie Hunman je sympaťák, ale sám o sobě nedokáže přilákat tolik lidí. Ano, Pacific Rim byl jakž takž úspěch, ale tam šlo hlavně o obrovské roboty. Jeho další nový film, Ztracené město Z, propadl před měsícem, takže teď pěkných pár let o pořádnou roli nezakopne.
  • Guy Ritchie a jeho styl
    Z neúspěchu filmu se často viní režisér, což není úplně fér, ale část viny musí i Guy Ritchie přiznat. Na rozdíl od laskavých spielbergovských kousků či univerzálně napínavých nolanovských thrillerů, Ritchie má drzý a hlučný styl, který často připomíná spíše MTV videoklip než film. To nesedí každému a tuplem u komerčního hitu jsou experimenty spíše na škodu.
  • Artuš není populání téma
    Bez ohledu na to, co si myslí angličtí profesoři historie, Artuš není téma, které by lákalo velké masy. I ceněný Excalibur byl spíše okrajová záležitost a První rytíř nebo Král Artuš také neměly nijak úžasné výsledky. To samé platí třeba i pro další anglické klenoty Robina Hooda nebo Petera Pana.
  • Byl nasazen v hlavní sezóně
    Týden po největším letním hitu (Strážci Galaxie 2) a před dalšími očekávanými hity jako Piráti z Karibiku 5 nebo (do jisté míry) Vetřelec: Covenant nebo Pobřežní hlídka. Kdyby šel do kina například v srpnu, kdy jsou blockbustery vystřílené, měl by pravděpodobně větší šanci.
  • Špatné kritiky
    Američtí novináři film odstřelili a na RottenTomatoes drží aktuálně jen 26%. Kritici už nemají takovou sílu jako dříve, aby odstřelili film, ale přispět k nezájmu můžou. Kdo se nenechal odradit, tak vyrazil do kina a byl spokojen, o čemž svědčí slušné IMDB skóre 7.4, ale zatím se okolo Artuše vznáší oblak propadáků a to nerozhodné diváky nepřesvědčí.
  • Obyčejný marketing
    Studio Warner Brothers sice nalilo desítky miliónů dolarů do standardních trailerů a klipů, ale v záplavě ostatních blockbusterů se normální kampaň "ztratí". Když měli v ruce "drzou gangsterku ze středověku", měli tomu přizpůsobit i tón kampaně. Jen si vzpomeňme, jak svěže působil Deadpool a drzý Ryan Reynold ve většině klipů.

Strážci Galaxie 2 uhájili první místo před Artušem

15. 5. 2017

Ospalý víkend, během kterého si do kina našlo cestu jen něco málo přes 120.000 diváků, měl celkem jednoznačný průběh. Strážci Galaxie 2 sice zaznamenali více než šedesátiprocentní propad, ale i to v pohodě stačilo na dotírající novinky. Celkově už mají téměř 200 tisíc diváků a bez problému utíkají na druhé místo v marveláckých tabulkách. Ze starších filmů měly šanci přilákat více než pár stovek diváků ještě dvě trvalky posledních týdnů - Mimi Šéf a Špunti na vodě. Oba dva rodinné filmy překonaly aktuálně hranici 200 tisíc diváků a společně doufají, že se jim podaří ještě dohnat jejich dva úhlavní letošní konkurenty v žebříčku nej filmů za rok 2017. Horší pozici má Mimi šéf, Šmoulové mají aktuálně náskok 100 tisic diváků, což bude zřejmě nad síly animovaného prcka. Zpomalili také Špunti na vodě, do Masaryka jim chybí ještě přes 50 tisic diváků, což s tempem 10 tisíc diváků za víkend pro vodáky nevypadá úplně nadějně. Rozhodnou nejbližší 2-3 týdny, nepřítelem ale nebude filmová konkurence jako spíš lepší počasí.

Z novinek uspěl nejlépe Král Artuš, který včera dostal díky mizernému otevíraku v USA nálepku "propadák roku". U nás to bude spíše slabší průměr, obvykle fantasy chtíví Češi se moc nehrnuli a 25 tisic diváků je třeba ještě horší výsledek než mají diskutabilní kousky jako Sněhurka a lovec nebo Hon na čarodějnice. Celkově by to mohlo být tak 80-90 tisíc, takže do letošní TOP 50 by se mohl vejít. Na 11. příčku se probojovala dětská předpremiéra Příšerek pod hladinou, která bude chtít využít květnová absence prvoligového animáku, ovšem při srovnání jiných předpremiér je vidět, že to bude chtít výrazně jiná čísla, tohle by nestačilo ani na první padesátku. Do první dvacítky se vmáčkly ještě čtyři další premiéry posledního víkendu, ale jejich umělečtější zaměření a omezené nasazení je v dlouho v žebříčku neudrží.

Král Artuš v USA propadl, porazila ho i Amy Schumer

14. 5. 2017

To, co mnozí předpovídali už několik týdnu předem, se tento víkend v USA potvrdilo. Král Artuš po příšerných kritikách utržil první víkend slabých 15 miliónů, což z něj vzhledem k nákladům 175 miliónů dělá první velký finanční propadák letošního roku. Tvůrci sice mohou doufat v lepší přijetí v jiných zemí, ale ani skvělé výsledky v mateřské Británii z něj hit neudělají. Vedle USA by mohl film zachránit už jen čínský trh (podobně jako třeba v případě XXX 3 nebo Resident Evil 6), ale první zprávy z východu říkají, že stále vládnou bez ohrožení Strážci Galaxie 2. Guy Ritchie má tak po Krycí jméno: Uncle už na kontě druhý propadák a planované další díly Krále Artuše jsou po tomto víkendu v oblasti teorie. První místo v USA jinak bez problému uhájili Strážci Galaxie 2, 64 miliónů za druhý víkend je sice jízda na půl plynu, ale v pohodě to na konkurenci stačí. Artuše musí mnohem bolet více, že ho o víkendu porazila i komedie Snatched, která má stejně příšerné kritiky a ještě mnohem divočejší hodnocení na IMDB (27%), ale za to může spíše všeobecná nenávist internetových filmofilů k Amy Schumer.

Nejočekávanější filmy 2017

Jaké filmy se chystají v roce 2017 do našich kin? Která filmová pokračování, comicsy, české filmy či sci-fi uvidíme? Nabízíme přehled všech důležitých filmových premiér a novinek, ať víte, na co se můžete vypravit do kina.