Proč z nové Mumie není trhák?

Proč z nové Mumie není trhák?

 13. 6. 2017

Nová Mumie za sebou nemá pěkný týden. Kritici ji v USA sestřelili brutálním způsobem a finačně za premiérový víkend přinesla v USA jen 32 miliónů. Nebude z ní sice takový účetní propadák, jako například z Krále Artuše, světové (a především čínské) tržby rozpočet dost zahojí, ale zklamání je o to větší, že to měl být odrazový můstek do nového propojeného vesmíru studia Universal, navíc podpořený superhvězdným Tomem Cruisem. Proč Mumie nezbořilla rekordy a má tak špatné kritiky?

1.) Mumie není samostatný film
Zkopírovat Marvel a jejich comicsový propojený vesmír by chtěl při pohledu na jejich miliardové tržby dneska každý. Částečně se to daří Warnerům a jejich DC Extended Universe a nově také spojením King Konga a Godzilly, ostatní studia o tom velmi hlasitě uvažují (Sony připojilo Spider-Mana k Marvelu, ale pojede samostatně s Venomem, Paramount chce samostatné filmy s Transformers). Jenže i Marvel jako značka musel zažít několik hořkých porážek (Daredevil, Hulk) než si mohl natočit dle vlastní představy Iron Mana, a přestože si tajně myslel na další postavy, film jako takový pojal jako samostatné dobodružství. Kromě závěrečného pomrknutí po titulcích funguje jako příběh, který má jasný začátek a konec, všechny linky se uzavřou a je to. Naproti tomu Mumie se snaží do filmu narvat jednak co nejvíce odkazů na další uvažované filmy a postavy z Dark Universe (Dracula, Jekyll/Hyde, atd) a všechny tři kladné hlavní postavy mají buď přiběh, který začal dávno před filmem a nebo má pokračovat v dalších filmech. Mumie je tak spíše televizním pilotem, který nás nechá do nového vesmíru nahlédnout, jenže na rozdíl od seriálů příběh nebude pokračovat příští týden, ale nejdříve za dva roky.

2.) Mumie nikoho nezajímá
Platilo to hodně u Artuše, platí to bohužel pro Mumii. Některé postavy a příběhy prostě aktuálně nejsou natolik zajímavé, aby publikum toužilo jejich příběhy vidět znovu a znovu. Mumie není comicsová legenda Spider-Man nebo Batman a dokonce i na rozdíl od Draculy nebo Vlkodlaka, jsou víceméně známé pouze dvě velké adaptace klasického příběhu z dob egyptských farónů. Jedna z roku 1932 s Borisem Karloffem a druhá z roku 1999 s Brendanem Fraserem. Universal chtěl původně novou Mumii točit jako čtvrtý díl série odstartované v roce 1999, a když se nedohodl s tvůrci (už pro trojku získal jen Brendana Frasera), začal vytvářet novou verzi. Aniž by ovšem řešil, jestli samotná postava snese zájem. Přitom díky své vlastní sekci Blumhouse má studio Universal celkem jednoznačné výsledky o tom, jaké horory a napínáky frčí - jsou to utralevné civilní lekačky s duchy či jinými nadpřirozenými silami. Žádná velká monstra.

3.) Mumie neměla stavět na Tomu Cruisovi
Angažovat pro film superhvězdného Cruise se zdálo jako logicky nápad, ale to bychom neměli žít v době, kdy éra velkých herců schopných přitáhnout davy lidí do kina bez ohledu na to, v čem hrají, už pomalu ale jistě končí. Tom Cruise sice získává pořád velké peníze díky sérii Mission: Impossible, ale když se vrhne poslední dobou jinam (Nevědomí, Na hraně zítřka, Jack Reacher), nijak oslnivý trhák to není. Problém není jen v Cruisovi, ale i v dalších superhvězdách. Dwayne "The Rock" Johnson může být aktuálně mezi nejlépe placenými hvězdami, ale ani on neutáhl novou Pobřežní hlídku, která podobně jako Mumie přinesla návrat příběhu, o který aktuálně nikdo nestojí. A můžeme jmenovat další - Tom Hanks a jeho série s Robertem Langdonem také míří ke dnu a kromě těchto filmů není komečně nijak zajímavý. I nejžhavější ženská herečka současnosti - Jennifer Lawrence společně s největším současným sympaťákem - Chrisem Prattem - nezabránili propadáku jménem Pasažeři. A raději už pomlčíme, jak se daří slavným akčním hrdinům z osmdesatých a devadesátých let (Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone). Je to jednoduché - už nežijeme v době slavných jmen, ale v době slavných brandů: Spider-Man, X-Men, Batman - táhnou značkou - ne tím, kdo je hraje.

4.) Mumie není zábavná
Úspěch Marvelu netkví jak by se na první pohled zdát v tom, že nabízí komplexní vesmír propojených postav a příběhů. Ani to, že využívá známé značky - ostatně před deseti lety ještě ve filmovém světě Iron Mana nikdo neznal. Úspěch jejich filmů tkví v tom, že vzali a natočili příběh tak, aby byl přístupný co největším masám. Alchymie, kterou jejich filmy nabízí pro všechny cílové skupiny (muži, ženy, děti, mladí, staří, Američané, Evropané, Asiaté) je vyhlášená a zatím nikomu se to nepodařilo ve všech bodech napodobit. Jejich filmy sice kritikům připomínají tak trochu fast food jak od McDonalda, ale tím jak zkombinují efekty, akci, jednoduché postavy a vše omotají tou správnou dávkou humoru či úžasu, mají zaručeno, že i prakticky neznámé a obskurní postavy jako je Doctor Strange mají zaručený úspěch. A přitom Mumie z roku 1999 je vlastně čistou esencí toho, co dnes Marvel produkuje. Z hororové látky si původní Mumie vzala pouze základ, vykradla Indiana Jonese (který dělal marveláckou zábavu už skoro před 40 lety) a vše postavila na dobrodružné akci, která si nikdy nebere vážně. A to je hlavní problém nové Mumie - bere se hrozně vážně. Humor či spíše nadhled je u dobrodružného příběhu zásadní ingredience. Původní Mumie to věděla, vědí to i po pátém díle stále solidně svěží Piráti z Karibiku (kteří se zřejmě stanou nejúspěšnějším filmem léta), ale v Mumii to nejde.

5.) Mumie neměla dobrý marketing
Když startujete novou velkou sérii či značku, propagace musí být na rozdíl od ostatních zavedených značek velmi dobře připravená, velmi dobře zacílená a samozřejmě velmi drahá. Mumie neměla podle všeho ani jedno. Investovalo se vlastně jen do trailerů, které postupně odhalily víceméně celý děj a nenechaly prakticky žádné překvapení (srovnejte se Strážci Galaxie 2). Navíc studio Universal musel na začátku čelit nepěkné chybě s neupraveným trailerem bez hudby, který sice rychle stáhlo, ale internet si z něj brzy udělal solidní legraci. Pro neznalé diváky mohlo být navíc lehce zaměnitelné, proč Tom Cruise hraje další postavu snažící se získat pomocí běhání a střílení něco cenného, a film se vlastně nejmenuje Mission: Impossible 6. Na pomoc sice brzy dorazil i Russell Crowe, ale v kombinaci s bodem 2.) (Mumie nikoho nezajímá) a 3.) (slavná jména už dnes netáhnou) se to minulo účinkem. Universal sice slavně pár týdnů před premiérou oznámil start propojeného vesmíru a přihodil další velká jména do budoucího filmů - viz Johnny Depp a Javier Bardem, ale to jen kopal hlouběji do slepých uliček popsaných v bodě číslo 1.) a číslo 3.).

6.) Mumie neměla dobré recenze
Potvrdit vztah mezi pozitivní/negativní kritikou a finančním (ne)úspěchem je v současném světě prakticky nemožné, přesto jde vysledovat jeden trend. Negativní recenze sice neovlivní tržby během prvního víkendu (marketing a zvědavost fandů je příliš silná), ale ovlivní propad tržeb v dalších týdnech. Lidé si to řeknou nebo zjistí a podle toho se zařídí ať už při opožděné návštěvě kina nebo budoucím nákupu. 17% pro Mumii na kritickém teploměru Rotten Tomatoes, B- na CinemaScore a 5.9 hodnocení na IMDB je pro trhák typu Mumie hodně velká studená sprcha. Pro srovnání finanční propadák Král Artuš má sice podobné kritické hodnocení 27%, ale CinemaScore je B+, na IMDB už má solidních 7.3 a vybudoval si během krátké doby pověst filmu, co sice propadl, ale tak trochu nezaslouženě, protože se divákům docela líbil. Bude tedy mít šanci, aby se něj v budoucnu pamatovalo, ale Mumie aktuálně nemá o co se opřít.

Co tedy bude s Dark Universe dál? Zatím jediným potvrzením filmem je do budoucna Bride of Frankenstein, otázkou je ale kdy přijdou další uvažované filmy jako Neviditelný muž, Vlkodlak, další Dracula, Jekyll/Hyde, Zvoník u Matky Boží, Fantóm opery či Netvora z Černé zátoky (ano, to jsou všechno ohlášené postavy!). Případ Warnerů a jejich DC Univerze ukazuje, že síla studia dokáže roztlačit i rozpačitý start a aktuální Wonder Woman ukazuje, že se umí i poučit, ale stále je dost riskatntní projekt a to se bavíme o comicsových superhrdinech. Jaký bude skutečný zájem o podobné dobrodružně-hororové příběhy je velkou otázkou. Rozštípnout by to mohl možná až nový Indiana Jones.





Nejočekávanější filmy 2017

Jaké filmy se chystají v roce 2017 do našich kin? Která filmová pokračování, comicsy, české filmy či sci-fi uvidíme? Nabízíme přehled všech důležitých filmových premiér a novinek, ať víte, na co se můžete vypravit do kina.